Het Britse militaire NMH-project houdt de helikopterindustrie warm. Nu zo goed als bekend is welke helikopterfabrikanten zullen dingen naar de gunsten van de Britse Defensie is het nu aan de turbinefabrikanten om zich warm te lopen voor dit project. Ter herinnering, in de NMH-project is het Britse ministerie van Defensie op zoek naar ongeveer 40 helikopters ter vervanging van vier type helikopters die momenteel in dienst zijn, waaronder de oudere Puma HC2's van de Royal Air Force.
Als eerste heeft Safran Helicopter Engines (SHE) bij monde van haar CEO, Nick Earl, de kwaliteiten van haar Aneto in de verf gezet. Hij legde de nadruk op het hoge vermogen van de turbine, de succesvolle Britse RTM322 wiens ervaring in de Aneto verwerkt is en het gebruik van SAF (sustainable aviation fuel). Hij vertelde erbij dat voor Safran het NMH-project van hoog strategisch belang is.
Nu is de Safran Aneto-1K, gecertificeerd in 2020, reeds ingebouwd in de testversie van de Leonardo AW149M en moet Safran hopen dat Leonardo de race wint. Maar Leonardo's AW149M kan ook worden uitgerust met de General Electric CT7-2E1 en deze keuze ligt bij de klant, de Britse Defensie.
Anderzijds kan de Britse Defensie ook kiezen voor een concurrent van Leonardo AW149M zoals de Airbus Helicopters H175M of de Sikorsky S-70M, respectievelijk aangedreven door de Pratt & Whitney Canada PT6 en GE T700 – de militaire variant van de CT7.
Maar Safran is ervan overtuigd dat haar voorstel de UK het grootste voordeel biedt: het belooft dat als de met Aneto-1K uitgeruste AW149M het NMH-project wint, het de 2.500 pk (1840 kW) turbines - en deze voor de AW149M exportverkopen - op haar locatie in Fareham in Zuid-Engeland zal bouwen. Bovendien zou de eAPU60-hulpkrachteenheid van de helikopter ook in de Britse fabriek worden vervaardigd en onderhouden. Safran stelt 3.000 medewerkers te werk in de UK.
Safran CEO Nick Earl, zei dat uitbreiding van de Britse Safran fabriek veel hoogopgeleide banen zou creëren, in een van de meest achtergestelde regio's van de UK. Vandaag zijn ongeveer 15% van de onderdelen van elke Safran Aneto-motor zijn afkomstig uit de UK, maar als de assemblage en revisie in de UK zullen worden meegerekend, zou dat cijfer rond de 50% bedragen.
Intussen heeft ook GE op het NMH-project gereageerd bij monde van Bjorn Gidner, Regional VP Sales Europe: "Onze CT7-2E1-motor voor de AW149M heeft een vermogen van ongeveer 2.000 pk, dat is perfect geoptimaliseerd voor het operationele bereik van de helikopter. We zijn ook van mening dat het lagere motorgewicht, het lagere brandstofverbruik en de lagere onderhoudskosten grote financiële en operationele voordelen van de CT7-2E1 zijn in vergelijking met onze concurrentie.” Of GE plant om de NMH-turbines eventueel in de UK te bouwen is niet bekendgemaakt.
Het lijkt er echt op dat het NMH-project het belangrijkste militaire helikopterproject wordt in Europa in het jaar 2022. Iedereen die iets te betekenen heeft in de westerse helikopterindustrie heeft zijn voorstel reeds bekend gemaakt. Het wordt nu stilaan tijd dat de Britse Defensie de NMH-lastenboeken vrijgeeft zodat de finale strijd kan losbarsten.