Als eerste stuurde Boeing zijn productiecijfers over 2019 de wereld in.
Dat deze dramatisch zijn voor de Boeing 737 (Max) moet al lang geen verhaal meer, maar toch was de onderneming niet beroerd om volledige klaarheid te scheppen over de resultaten van de helikopterafdeling.
Na de verkoop van de McDonnell Douglas-helikopterlijn aan MD Helicopters in 1999 is de Boeing helikopterlijn beperkt tot twee succesvolle militaire toestellen: de Apache AH-64 en de Chinook CH-47.
Type | 4e kwartaal 2019 | volledig jaar 2019 | 4e kwartaal 2018 | volledig jaar 2018 |
Apache AH-64 (nieuw) | 10 | 37 | 0 | 0 |
Apache AH-64 (herbouw) | 18 | 78 | 11 | 23 |
Chinook CH-47 (nieuw) | 0 | 13 | 2 | 13 |
Chinook CH-47 (herbouw) | 6 | 22 | 3 | 17 |
Totaal | 34 | 150 | 16 | 53 |
In vergelijking tot het jaar 2018 doet Boeing het dus veel beter. Zowel de uitlevering van nieuwe verdubbelde en de herbouw van gebruikte helikopters verdriedubbelde. Waar vorig jaar geen enkele nieuwe Apache werd uitgeleverd komt de teller dit jaar op 37. Het aantal nieuw geleverde Chinook's is hetzelfde gebleven in vergelijking met vorig jaar.
Dit beeld is een deel van de activiteiten van Boeing in de helikopterwereld. Boeing Helicopters is ook actief in een aantal samenwerkingsverbanden waarvan geen cijfers worden bekendgemaakt.
Foto copyright: De Vliegende Hollander (Min Defensie NL)