Ook de Airbus Groep heeft zijn resultaten gepubliceerd van zijn activiteiten 2022. Airbus Helicopters kwam met een goed resultaat met daarbovenop een mooi resultaat op gebied van nieuwe orders in waarde. Het 'luxe'-probleem voor de Airbus-groep is vooral het groeiende orderboek versneld uitleveren wat door supply-chain problemen niet eenvoudig blijkt te zijn.
De omzet in 2022 steeg met 9% in vergelijking met 2021 tot €7 miljard waarbij de operationele winst steeg met 19% tot €639 miljoen. De winst als een percentage over de omzet steeg van 8,2% in 2021 tot 9,1% in 2022 en is mede het resultaat van de extra inzet op naverkoopdiensten. De operationele winst werd ook positief beïnvloedt door een goede uitvoering van de projecten en focus op de kosten.
Zowel Bell met 10,2% als Sikorsky met 10,4 % realiseren operationele winstmarges van net meer dan 10%.
Het aantal nieuw bestelde helikopters daalde met 13% in vergelijking met dezelfde periode 2021, toen er een inhaalbeweging was na de pandemie. Het aantal te bouwen helikopters in het orderboek steeg met 21,1%.
De leveringen stegen van 338 in 2021 tot 344 in 2022, wat bijdroeg aan het marktaandeel van Airbus Helicopters van 52% op de civiele en para-civiele turbine helikoptermarkt.
Over de certificatie van de Airbus H160 in de USA zei Airbus Group CEO, Guillaume Faury dat hij deze in 2023 verwacht. De vertraging is te wijten aan additionele vragen van de Amerikaanse FAA die moesten worden aangetoond door het Airbus Helicopters team en door een FAA-certificatieafdeling die overladen is en daardoor vertraging oploopt.
CEO Faury bevestigde ook de strategie van de Airbus groep om in te zetten op waterstof om de luchtvaart koolstofneutraal te maken tegen 2050. Waterstof is in zijn visie de energiebron die op een economische wijze veel energie van intermitterende bronnen kan opslaan en die een passende energiedichtheid heeft voor de luchtvaart. Maar hij geeft toe dat er nog veel onderzoek en ontwikkeling zal moeten gebeuren om dit te realiseren.
In een eerdere persconferentie gaf Airbus Helicopters CEO, Bruno Even, zijn visie over 2022, je leest het hier.
Jaar | --2022-- | --2021-- | --Verschil-- |
Omzet in M€ | 7.048 | 6.509 | +8% |
EBIT gerapporteerd in M€ | 639 | 535 | +19% |
EBIT / Omzet | 9,1% | 8,2% | +0,9% abs |
Nieuwe orders in # helikopters | 362 | 414 | -13% |
Nieuwe orders in € | 9.338 | 8.552 | +9% |
Aantal helikopters in orderboek | 792 | 654 | +21,1% |
Orderboek in € | 20.774 | 17.985 | +16% |
Aantal helikopters uitgeleverd | 344 | 338 | +2% |
Conclusie:
Deze cijfers bevestigen de goede prestatie van de marktleider op gebied van civiele turbinehelikopters. Airbus Helicopters heeft zijn financiële resultaten kunnen opkrikken door een hogere dienstenomzet met hogere marges, een goede uitvoering van de projecten en een kostenfocus.
Ondanks de groei van de omzet is het aantal uitgeleverde helikopters bijna niet gestegen t.o.v. vorig jaar (slechts +2%) en dat ondanks een zeer goed gevuld orderboek. In het orderboek zitten natuurlijk een paar grote ombouwprojecten - zoals de Tiger Mk3 €3,5 miljard - met grote waarde.
De helikoptermarkt heeft op de korte termijn een aantal goede vooruitzichten. Op de civiele markt is de heropleving van de offshore olie- en gasmarkt en de gestegen olieprijzen een positieve ontwikkeling voor de helikopterindustrie, terwijl de internationale spanningen rond de oorlog in Oekraïne zorgen voor een snel herstel van de militaire budgetten in de NATO-landen. Het is wel niet duidelijk of Airbus Helicopters volledig mee zal profiteren van de stijging van de militaire budgetten daar waar Sikorsky en ook Bell nadrukkelijk aanwezig zijn.
We kijken uit naar de persconferentie van CEO Bruno Even op de komende Heli-Expo 2023 om een aantal zaken verder uit te diepen.