Bezig met laden...

Logboek

Hill Helicopters verkocht reeds 692 helikopters

Hill Helicopters verkocht reeds 692 helikopters

Wij waren gisterenavond present op de update over het ontwikkelingsprogramma van Hill Helicopters. Dit 'live' event heeft wereldwijd meer dan 2.000 aanwezigen waarbij het mogelijk is om alle mogelijke vragen over de Hill Helicopter HX50 en HC50 aan de CEO en Chief Engineer Jason Hill voor te leggen.

De verkoop van de Hill helikopters loopt als een trein, in het totaal reeds 692 helikopters verkocht waarvan 574 van het type HX50 (private - niet gecertificeerd) en 118 van het type HC50 (commercieel - gecertificeerd).

Het blijft een wonder dat Jason Hill 700 helikopters kan verkopen zonder dat het eerste prototype gebouwd is of ooit gevlogen heeft. Maar de 'believers' en Jason Hill zelf hebben er alle vertrouwen in dat de HX50 een absolute winner zal worden die de wereld van de private helikopters volledig zal veranderen.

Wat waren de highlights van deze update?

  • Focus 1: de composiet behuizing uit een stuk
    • We kregen vandaag de eerste 'full-scale' composiet behuizing te zien van de HX50-helikopter. Een indrukwekkende helikopter volledig uit composietmateriaal en in één stuk gebouwd. Voor het eerst kregen we zicht op de ware grootte van de HX50 vijfzits-helikopter en de mogelijkheden in het bagagecompartiment. 
    • Deze lichtgewicht behuizing stal zonder meer de show en het aantal gelukwensen in de chat was dan ook niet te tellen. De 700 kopers zien hiermede voor het eerst hun papieren aankoop zich stilaan realiseren.
  • Focus 2: De GT50-turbine
    • CEO Jason Hill gaf toelichting bij de stand van zaken van de ontwikkeling van de turbinemotor en de productie van de verschillende onderdelen van de turbine. Zelfs de turbine-kogellagers die op hoge temperatuur tot 50.000 tpm moeten maken worden door het team van Hill zelf ontwikkeld en geproduceerd. Hill zweert bij de verticale integratie omdat het hem niet alleen een groot prijsvoordeel geeft maar ook een snel ontwikkelingspad toelaat.
    • Hill verwacht het eerste proefdraaien van de turbine in de periode maart / juni 2023. In de vorige update was dit aangekondigd als begin 2023.
    • De GT50 turbine zal zowel met Jet A1 als met biofuel SAF kunnen vliegen zonder beperkingen. Mocht er voldoende interesse zijn om met diesel te vliegen wil Hill deze optie ook overwegen.
  • Focus 3: De digitale cockpit
    • De digitale cockpit zit in een stadium waar alle separate onderdelen nu worden samengebracht in één geheel en de nodige software wordt ontwikkeld om dit waar te maken.
    • Tegelijk is Hill aan de slag om de 'look & feel' van de bediening van de digitale cockpit voor de gebruiker te optimaliseren. 
    • Waar de Avidyne-component voordien nog een key-component was heeft Hill nu besloten buiten de transponder en radio's (die door TRIG worden gebouwd) de overige avionics zelf te bouwen in de digitale cockpit
  • Focus 4: De nieuwe fabriek
    • Ook op het vlak van de productiehal waar vanaf eind 2024 honderden helikopters per jaar moet gebouwd worden is er vooruitgang gemaakt. De nodige vergunningen zijn aangevraagd en de architecten werken al aan de details voor de grote fabriek in Cresswell, Staffordshire (UK).    
    • Vermoedelijk zal de Stoke Air Ambulance zijn helihaven krijgen op de terreinen van Hill Helicopters.
  • Focus 5: Timing
    • Eerste grondrun van het prototype HX50 is voorzien in de late zomer van 2023
    • Maidenvlucht van het prototype HX50 is voorzien eind 2023 / begin 2024
    • In de tweede helft van 2024 start de productie van de HX50 met tegen eind 2024 de eerste leveringen 
    • Als je vandaag een Hill Helicopter HX50 bestelt is jouw 'zelfbouw' voorzien eind 2025 of eerder begin 2026.
    • De gecertificeerde HC50 zal ten vroegste eind van de zomer 2026 het licht zien.

Met bijna 700 verkochte helikopters is het orderboek van Hill goed gevuld. Maar de aangekondigde prijsverhoging laat toch nog ruimte voor de kopers om nog aan betere voorwaarden aan te kopen. Een basisprijs op vandaag van £477.000 voor een vijfzit-turbinehelikopter met een zeer ruime uitrusting is buiten competitie ook al omdat concurrenten zoals Bell en Robinson af te rekenen hebben met een dure dollar. 

In onderstaande video kun je de twee uur durende update integraal herbekijken.

We blijven dit project voor u met veel interesse volgen...

Video:
Video afspelen...

2 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *