Bezig met laden...

Logboek

Vertical, bouwer van de VX4, geeft zijn kwartaalupdate

Vertical, bouwer van de VX4, geeft zijn kwartaalupdate

Het van oorsprong Britse Vertical Aerospace heeft een interessante update gegeven over het afgelopen half jaar 2025. 

Vertical Aerospace heeft sinds het herkapitalisatie-akkoord met Mudrick afscheid genomen van oprichter en CEO Stephen Fitzpatrick in het management van de onderneming. Zijn opvolger Stuart Simpson ziet zijn hoogste prioriteit in het beheersen van de cash-outflow en het bereiken van de certificatie van de eVTOL VX4. Hier de hoofdpunten uit zijn betoog:

  • In het afgelopen kwartaal bleef de cash-outflow onder controle bij £100 miljoen voor het jaar 2025 en Vertical kan, na de succesvolle aandelenverkoop in juli 2025, zijn activiteiten verder zetten tot medio 2026. 
  • De cash-outflow uit operationele activiteiten voor de komende 12 maanden bedraagt circa £ 106 miljoen ($ 142 miljoen), en zal voornamelijk worden gebruikt om de assemblage en het testen van de VX4-prototypes te blijven financieren.
  • In het tweede kwartaal ontvingen we onze vliegvergunning voor zowel bemande vleugelvluchten als vluchten van en naar luchthavens tijdens de Royal International Air Tattoo, de grootste militaire vliegshow ter wereld. Dit is weer een belangrijke stap in de uitbreiding van ons vluchtprogramma.
  • De allereerste bemande vlucht van een eVTOL met vleugels in de open lucht in Europa; meerdere vleugelvluchten uitgevoerd door twee testpiloten van Vertical sindsdien, terwijl Fase 3 van het bemande testvluchtprogramma gestaag vordert.
  • De transitievluchten, de laatste fase van Vertical's testvluchtprogramma, zullen naar verwachting in de tweede helft van 2025 worden afgerond. Transitie betekent hier het verticaal opstijgen, horizontaal vliegen, en verticaal landen waarbij het toestel dus tweemaal de modus-transitie moeten maken. 

In zijn conclusie stelde CEO Stuart Simpson: 

"We zijn de tweede helft van het jaar 2025 ingegaan met een sterke operationele en commerciële impuls. Onze eerste vluchten van luchthaven tot luchthaven, een nieuwe overeenkomst met Aciturri voor de bouw van het volledige VX4-frame en onze uitgebreide samenwerking met Honeywell voor de certificering van kritieke vluchtsystemen tonen allemaal aan dat het programma snel en nauwkeurig verloopt. We hebben ook onze commerciële paraatheid vergroot met Bristow, die de VX4 zal aanbieden via een full-service, ready-to-fly-model voor klanten. Met elke stap bouwen we aan het vertrouwen in onze eVTOL, ons team en ons vermogen om een schaalbaar, certificeerbaar product op de wereldmarkt te brengen."

Je kunt de volledige presentatie van CEO Stuart Simpson hier nalezen.

In onze conclusie blijven we toch iets voorzichtiger. Realiteit is dat de beschikbare cash van Vertical tegen midden 2026 volledig opgedroogd is en dat de aandeelhouders dan hopen dat de certificatie tegen dan rond is. Als dit klopt kan Vertical dan voorschotten binnenhalen van zijn 1.500 pre-oders om de fabricatie te gaan financieren en kan het bedrijf stilaan zijn eigen cash-flow genereren.

Maar ervaring met verschillende eVTOL ontwerpers heeft de laatste jaren aangetoond dat de certificatie veel langer duurt dan gepland en dat hoop geen correcte inschatting is van de realiteit. Vertical zal begin volgend jaar weer aan zet zijn om kapitaal te sprokkelen en het blijft een open vraag hoe  hoofdaandeelhouder en risk-kapitaalverstrekker Mudrick Capital dan zal reageren. 

We blijven het Vertical VX4 project van nabij volgen...

Foto's © Vertical Aerospace

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *