Airbus Helicopters moet zijn productiecapaciteit van de super medium helikopter type H175 verhogen.
Het toestel waarvan het Belgische NHV de launch partner is (met een bestelling van totaal 16 H175's), blijkt het nu beter te doen in de offshore olie- en gassector en Airbus Helicopters moet zijn productielijn in Marignane (FR) aanpassen.
In 2017 zullen 11 stuks H175 worden geproduceerd en voor 2018 zal Airbus zijn productiecapaciteit aanpassen naar 14 of 15. De volle origineel geplande capaciteit van 30 stuks per jaar zou dan in 2020 moeten worden behaald. Vandaag duurt de productiecyclus 52 weken en het doel is omdat terug te brengen naar 15.
In Maart 2017 waren er slechts 12 H175's in dienst, als gevolg van verzwakte vraag in de olie- en gassector waarop het toestel vrij specifiek gericht was. Intussen zijn er 20 H175 helikopters in dienst waarvan 10 bij NHV. Van de 20 H175's zijn er 17 actief in olie- en gassectoren. In het totaal zijn er 100 toestellen in bestelling bij Airbus Helicopters.
Uit cijfers van de toestellen die in dienst zijn blijkt nu dat de beschikbaarheid van de vloot iets meer dan 80% is; dit is een zeer positief cijfer waar Airbus Helicopters zeer gelukkig mee is. Dat NHV, Babcock en CHC, drie grote helikopteroperatoren de H175 in dienst hebben is voor Airbus Helicopters een voldoening en een wissel op de toekomst.
Het H175 programma is een 50/50 JV met China's Avicopter. Het programma startte in 2005 en de eerste vlucht ging door in 2009. Delen van het toestel worden bij Airbus gemaakt in Europa, en andere delen zoals de start wordt bij Avicopter gemaakt in hun fabrieken in Harbin and Changsha, in China. Zowat 20 Airbus specialisten werken daar met hun Chinese JV collega's om de Chinese versie van de H175 de AC352 verder te ontwikkelen.
Foto copyrights: Airbus Helicopters - Jumpei Nakatsui Marcio