Sikorsky heeft een zwakker tweede kwartaal achter de rug dan vorig jaar. Het lagere productievolume van de Black Hawk kostte Sikorsky $ 100 miljoen minder omzet.
In lijn met de strategie van moederbedrijf Lockheed-Martin blijft Sikorsky zich sterk concentreren op de militaire markt en werd geen enkele commerciële helikopter uitgeleverd in dit kwartaal.
Sikorsky is onderdeel van de RMS (Rotary & Mission Systems) afdeling binnen Lockheed-Martin. De groep maakt slechts resultaten bekend op niveau van de Rotary & Mission Systems. In deze groep is Sikorsky ruimschoots het grootste bedrijf maar onderstaande cijfers zijn dus niet alleen Sikorsky cijfers.
Tweede kwartaal
Q2 2022 | Q2 2021 | Delta | |
Omzet in $ mio | 4.012 | 4.242 | -5,5% |
Operationele winst in $ mio | 403 | 458 | -12% |
Operationele winstmarge | 10% | 10,8% | -0,8% |
In het tweede kwartaal 2022 realiseerde Sikorsky een netto-omzet daling met $ 100 miljoen in vergelijking met 2021. Dit door een lager aantal uitgeleverde BlackHawk helikopters.
Ook de daling van de operationele winst bij Sikorsky met $ 10 miljoen was voornamelijk toe te schrijven aan het lagere volume bij de BlackHawk helikopters. De overige daling in omzet en operationele winst binnen de Lockheed Martin RMS groep werd niet veroorzaakt door Sikorsky.
Als belangrijk feit in het afgelopen kwartaal vermelde Sikorsky dat de CH-53K King Stallion zijn 'Initial Operating Capability' heeft bereik, wat wil zeggen dat de eerste geleverde toestellen en hun getrainde bemanning klaar zijn om operationeel te worden ingezet in hun eenheid. (foto © Tom Buysse)
Uitgeleverde aantal helikopters door Sikorsky in het tweede kwartaal Q2-2022
Q2 2022 | Q2 2021 | H1 2022 | H1 2021 | |
Militaire & staatshelikopters - USA | 25 | 20 | 42 | 35 |
Commerciële helikopters | 0 | 0 | 0 | 1 |
Militaire helikopters - buiten de USA | 5 | 5 | 5 | 8 |
Het orderboek in de afdeling Rotary & Mission Systems is wel met 4,15% gestegen in het eerste half jaar 2022. Eind december 2021 bedroeg het orderboek bij Rotary & Mission Systems een $33,7 miljard terwijl dit eind juni 2022 $35,1 miljard bedroeg.
Ondanks het zwakke kwartaalresultaat heeft Sikorsky weinig te vrezen op de lange termijn. De beslissing binnen de NATO om de militaire budgetten van de landen naar 2% van het BNP te brengen zullen vrij zeker zorgen voor extra orders voor Sikorsky helikopters. De sterke positie van de Amerikaanse regering op gebied van militaire verkopen (FMS - Foreign Military Sales) zullen ongetwijfeld ook de komende jaren in het voordeel van Sikorsky spelen.
Op middellange termijn is het resultaat van de FVL-projecten (de toekomstige US militaire helikopters) een berekend risico voor Sikorsky. In het FLRAA-programma is de Sikorsky-Boeing Defiant X een van de twee kanshebbers, in het FARA-programma is Sikorsky een van de twee kanshebbers met haar Sikorsky Raider X. Dus ook hier zou het al zeer slecht moeten verlopen moest Sikorsky beide projecten mislopen. De nauwe verwevenheid met het Pentagon en de sterke lobbymachine van moederbedrijf Lockheed-Martin zijn een quasi garantie voor Sikorsky.