Het Zweedse Savback is benoemd tot exclusieve verkoopvertegenwoordiger die de Konner K1-S19- en K2-helikopters met turbinemotor zal verkopen in de Scandinavische regio (Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken en IJsland), alsmede in het Verenigd Koninkrijk en de Ierse republiek. De verkoop zal worden georganiseerd vanuit het hoofdkantoor van Savback in Zweden als het Britse bijkantoor op Nottingham Heliport.
De twee helikoptertypes geproduceerd door Konner Helicopters, vliegen onder de nationale ULM (ultralight) voorschriften (afhankelijk van het land van exploitatie) en zijn voornamelijk bedoeld voor particuliere eigenaren. Er wordt goede vooruitgang geboekt bij het verkrijgen van goedkeuringen in meer landen.
Centraal in beide modellen staat de gepatenteerde TK-250-turboshaft turbinemotor. Deze TK-250 draait op diesel, biodiesel, JP-1 of JP-4 en beschikt over volledige FADEC (volledige autoriteit digitale motorbediening) om de motorfunctionaliteit automatisch te beheren en de piloot gemoedsrust te bieden.
De Konner-helikoptermodellen zijn ook voorzien van het zeer innovatieve HFA-systeem – Hybrid Flight Assistance. Deze extra elektromotor wordt ingeschakeld bij een motorstoring – een belangrijke veiligheidsvoorziening die de risicofactor “Dead Man's Curve” voor de piloot volledig wegneemt.
Savback Helicopters heeft een K1-S19-demonstratie helikopter aangekocht, die naar verwachting in maart 2024 zal worden geleverd.
De Konner ULM helikopters zijn in de Benelux weinig bekend omdat de ULM-helikopter klasse hier (nog) niet mag vliegen. In België werkt men sinds maart 2021 aan een herziening van het KB ULM van 25 mei 1999 en bevestigde het kabinet van minister Gilkinet ons dat " het inderdaad de intentie is om ULM helikopters te integreren in het herziene KB.". Maar we zijn intussen 2,5 jaar verder en wachten nog steeds op het nieuwe KB...de eindmeet is nog steeds niet in zicht.
Of men in Nederland ook van plan is om de ULM-helikopter klasse toe te laten konden we niet achterhalen.
Konner K1-S19
De Konner K1-S19 is een helikopter met twee zitplaatsen, aangedreven door de Konner TK-250 turboshaft turbinemotor met een vermogen van 250 pk. Naast de koolstofvezel romp heeft de K1-S19 een driebladige semi-gelede composiet hoofdrotor met een lagerloze kop. Binnen de ultralichte categorie heeft de K1-S19 een maximaal startgewicht van 1323 pond (600 kg) en een leeggewicht van 771 pond (350 kg). Een brandstofcapaciteit van 150 liter en een kruissnelheid van 115 knopen geven de K1-S19 een maximaal bereik van 200 nm (370,4 km).
De K1-S19 heeft reeds goedkeuring voor de ULM (ultralichte) categorie in Duitsland, Zweden en Finland.
Konner K2
Konner produceert ook het K2-model met vier zitplaatsen, aangedreven door een 270 pk sterke versie van dezelfde TK-250-motor. Het model is ontwikkeld op basis van de vraag van klanten naar royalere afmetingen ten opzichte van de K1-S19 en heeft een semi-geleed hoofdrotorsysteem met vier bladen, composietbladen en een lagerloze kop. Bij een snelheid van 130 knopen wordt een indrukwekkend bereik van 325 nm (602 km) bereikt. Net als de K1-S19 heeft de K2 ook een romp in verstrekt koolstofvezel.