Bezig met laden...

Logboek

De nieuwste Airbus: H140, de perfecte balans

De nieuwste Airbus: H140, de perfecte balans

De nieuwste helikopter van Airbus Helicopters, de H140, is ontworpen om zowel hoge prestaties als hoge efficiëntie te leveren. In een interview met Dr. Dirk Petry (DP), Vice President van de H135- en H140 -programma's, legt deze uit hoe het programma tot de ideale combinatie heeft geleid.

Wat waren de belangrijkste drijfveren voor de lancering van de Airbus H140?
Dr. Dirk Petry (DP): De belangrijkste motivatie is de duidelijke marktvraag naar efficiënte, krachtige helikopters met grotere cabines, lage operationele kosten en een aantrekkelijke aanschafprijs. De H140 voldoet aan deze vraag met een ruime cabine die comfortabel plaats biedt aan maximaal zes passagiers, in een helikopter die gemakkelijk te onderhouden is. Het is in wezen een efficiënte, compacte helikopter met een geoptimaliseerde cabine die goed presteert op hoogte en ook in warme omstandigheden. Er is ook een grote vervangingsmarkt voor helikopters die wereldwijd medische missies uitvoeren. De H140 is ontworpen om perfect te voldoen aan de behoeften van deze gebruikers. Andere helikopters bieden een grote cabine, maar zijn niet optimaal gepositioneerd qua operationele kosten of prestaties. Wij brengen een product op de markt dat een perfecte combinatie biedt van lage operationele kosten, een grotere cabine en betere prestaties dan zijn concurrenten. 

Welke veranderingen heeft het ontwerp van deze helikopter ondergaan waardoor deze zulke hoge prestaties kan leveren?
DP: Omdat het een nieuwe helikopter is, profiteert de H140 uiteraard van ontwerpoplossingen die al in de rest van het Airbus Helicopters-assortiment zijn beproefd – en van onze demonstratiemodellen zoals Bluecopter. De meest voor de hand liggende voorbeelden zijn de T-vormige horizontale stabilisator, het nieuwe Fenestron-ontwerp en de rotor met vijf bladen. Operators zullen profiteren van een aantrekkelijke verhouding tussen nuttige belasting en maximaal startgewicht (MTOW). Hij zal snel zijn, maar ook soepel vliegen, wat een grote impact zal hebben op medische operators. Voor de medische noodhulpmissies van onze operators biedt de H140 uitstekende laadmogelijkheden aan de achterkant en een cabine die de perfecte afmetingen heeft voor hun patiënten en bemanning – wat een nieuwe standaard betekent voor de zorg die ze kunnen bieden. Dit betekent dat patiënten gemakkelijker in de helikopter kunnen worden geladen en dat complexere intensive care-missies mogelijk worden. 

Zal de Airbus H140 ook andere missies uitvoeren dan HEMS?
DP: Jazeker. In lijn met de veelzijdigheid van het Airbus Helicopters-aanbod zal de H140 een volledig multi-inzetbare helikopter zijn. Hoewel we, zoals elke Airbus-helikopter, een cabine hebben ontworpen met HEMS-operators, zal de H140 de modulariteit bieden die nodig is om een volledig scala aan missies uit te voeren. Het is dan ook een multifunctionele helikopter, geschikt voor wetshandhaving, brandbestrijding en uiteindelijk alle missiesegmenten. De ruime cabine zal bijvoorbeeld zeer interessant zijn voor de particuliere zakenluchtvaart. Het is ook vermeldenswaard hoe naadloos de cabine kan worden aangepast voor verschillende missies. Hij is ontworpen om snelle cabine-ombouw mogelijk te maken, zodat openbare dienstverleners die verschillende missies vervullen, moeiteloos kunnen overstappen. In landen waar de ambulance- en brandweerdiensten bijvoorbeeld door één operator worden uitgevoerd, kan dit zeer nuttig zijn.

Hoeveel mensen werken er aan het H140-programma?
DP: Er werken honderden mensen aan dit project – verspreid over meerdere locaties. Het hele bedrijf draagt bij aan de ontwikkeling, productie en ondersteuning van deze helikopter. In deze context speelt de locatiespecialisatie van Airbus Helicopters een enorme rol. De eindassemblagelijn en het programma bevinden zich in Donauwörth (Duitsland), waar de romp wordt geassembleerd en de assemblage van de belangrijkste componenten van de romp wordt geïntegreerd; de dynamische componenten worden in Marignane (Frankrijk) uitgevoerd, Paris Le Bourget levert de hoofdrotorbladen en Albacete (Spanje) assembleert de staartboom. Dit laat de enorme omvang van het project zien: het ontwerpen en leveren van deze helikopter. Gelukkig kunnen we rekenen op een fantastisch team van collega's die samenwerken om dit te realiseren. 

Tekst en foto's: © Airbus Helicopters

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *