Robinson kondigde aan dat ze de turbinehelikopter R66 vanaf nu ook kan uitrusten met de glass cockpit van Garmin de G500H. Ook al nieuw is de mogelijkheid om de R66 uit te rusten met een autopilot HeliSAS van Genesys Aerosystem.
De Garmin G500H is een combinatie van twee displays die de instrumenten, de moving map en situational awarness weergeven. De G500H is ingebouwd in een nieuw ontworpen middenconsole die naast de glass cockpit ook nog plaats biedt voor een aantal traditionele instrumenten.
Als je de R66 turbinehelikopter laat uitrusten met de glass cockpit G500H heb je ook de mogelijkheid om een HeliSAS autopilot in te bouwen. De voorgestelde autopilot heeft veel optie's maar blijft wel een 'light version' van de veel duurdere autopilots zoals ingebouwd op de grote SAR helikopters. Toch kun je in onderstaande video zien hoe de HeliSas een perfecte beurt maakt in een Airbus EC-130 helikopter.
En nu het prijsplaatje. De Garmin G500H kost zo'n 31.900$ terwijl de autopilot van HeliSAS 46.000$ moet kosten.
Als je dit jaar de HAI Expo gaat bezoeken in Orlando, FL kun je op de Robinson Stand een R66 zien met zowel de G500H als de autopilot.
Wat minder goed nieuws van de R66 kwam uit Rusland. Daar moest de R66 met call-sign RA-06205 een harde landing maken nadat ze in kruisvlucht te maken kreeg met een sterk verminderd motorvermogen. De inzittenden kwamen er met de schrik vanaf maar na de landing brandde het toestel volledig uit.