Het prototype van de Sikorsky CH-53K heavy lift helikopter ontwikkeld voor de de US Marine Corps (USMC) is klaar voor de grondtests. Het prototype zal nu honderden uren testen op allerlei situaties op de grond; de eerste vluchtproeven zijn ten vroegste voorzien voor 2014-15.
Volgens Sikorsky, zullen de boordwerktuigkundigen nu veel tijd besteden aan het brandstofsysteem en zullen meettoestellen op meer dan 1300 test locaties in het vliegtuig temperaturen, aërodynamische ladingen, druk en trillingen opmeten.
Tegen medio 2013, zal het toestel worden gekoppeld aan een speciaal te bouwen platform om het vliegtuig op zijn plaats houden wanneer de drie motoren worden aangedreven - een proces dat bekend staat als een "light-off". Eerste "light-off" test gebeuren zonder rotorbladen, gevolgd door meer intensieve testen met de bladen gemonteerd.
Hoewel ontworpen op dezelfde voetafdruk als de CH-53E helikopter die ze zullen te vervangen in 2019, zullen de CH-53 K helikopters het externe draagvermogen tot meer dan 27.000 pond verdrievoudigen gedurende 110 NM vlucht onder zeer hoge omgevingstemperaturen. Technologie enablers voor verhoogde lift omvatten 7.500 PK General Electric GE38-1B motoren, een split koppel transmissie dat efficiënter het motorvermogen distribueert; vierde generatie composiet rotorbladen voor verbeterde lift en een composite structuur.
Sikorsky kreeg voor het ontwerpen, bouwen en testen van dit grondtoestel en vier vliegende prototype een bedrag van $3.5 miljard van de Amerikaanse marine. Deze heavy lifter zal al de testen positief uitvallen in 2019 door de US Mariners in dienst genomen worden.