Klantenservice is in de helikopterindustrie synoniem van beschikbaarheid van de toestellen. En wat hier speelt is dan natuurlijk de snelheid van handelen van de fabrikant, de beschikbaarheid van de nodige onderdelen en hun kostprijs.
Het Amerikaans magazine Professional Pilot doet jaarlijks een onderzoek naar de klantenservice van de helikopterfabrikanten en heeft net zijn resultaten bekendgemaakt voor het onderzoek 2021.
In de turbine-categorie en dat voor het derde jaar na elkaar heeft Leonardo de eerste plaats behaald. In deze categorie ging Leonardo, Bell vooraf die tweede eindigde terwijl Sikorsky op de derde en Airbus Helicopters op de vierde en laatste plaats eindigde. Robinson was eenzaam eerste in de pistonhelikopter categorie.
In de categorie van alle fabrikanten samen waren Robinson en Leonardo aan de top. Zoals je hieronder kunt zien had Leonardo de snelste reactie, net voor Robinson, maar was Robinson dan weer de beste in de beschikbaarheid van onderdelen en de prijs van de onderdelen. In deze beide categorieën was Leonardo tweede.
De corona maatregelen en de beperkingen in de fabrieken en de onderdelenmagazijnen hebben natuurlijk niet geholpen, maar dat was een handicap voor iedere fabrikant.
Het is wel opmerkelijk dat Airbus relatief zwak scoort tegenover zijn concurrenten en het ook minder goed doet dan vorig jaar. Misschien een goed 'wake-up' call voor de klantendienst van Airbus Helicopters USA.
Infografic copyright: Leonardo