Bezig met laden...

Logboek

Sikorsky & Boeing selecteert Honeywell voor de Defiant X helikopter

Sikorsky & Boeing selecteert Honeywell voor de Defiant X helikopter

Sikorsky-Boeing heeft een verscheidenheid aan Honeywell-technologieën voor turbine- en aandrijfsystemen geselecteerd voor zijn DEFIANT X®-helikopter, momenteel een grote kanshebber in de competitie voor FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) helikopter van de Amerikaanse Defensie.

Team DEFIANT selecteerde de serie GTCP 36-150 hulpaggregaten (APU's) van Honeywell, evenals de hoofdmotorgenerator en de APU-generator van Honeywell. Deze nieuwe selecties van Honeywell-technologie komen nadat Sikorsky-Boeing onlangs de selectie van Honeywell's HTS7500-turboshaftmotor  voor de DEFIANT X® aankondigde. De HTS7500 turboshaft-motor is het nieuwste en technologisch meest geavanceerde model in Honeywell's familie van militaire motoren, waaronder de iconische T55-motor die de CH-47-vloot al meer dan 60 jaar aandrijft.

Honeywell's APU (auxiliary power unit) voor de DEFIANT X® is een afgeleide van de succesvolle GTCP 36-150 APU-serie. Deze versie is uitgerust met de nieuwste compressortechnologie die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de commerciële vliegtuigsector. De huidige 36-150 APU-serie levert perslucht voor airconditioning, en anti-ijs- en verwarmingssystemen voor het starten van de hoofdmotor. Ze zijn ook in staat om gelijktijdig of afzonderlijk perslucht en asvermogen te leveren.

"Onze robuuste en betrouwbare GTCP 36-150-APU-serie is een ideale kandidaat om te voldoen aan de installatie- en veeleisende prestatie-eisen van de DEFIANT X®", zei David Shilliday , VP en algemeen directeur, Power Systems, Honeywell Aerospace. "Honeywell heeft meer dan 10.000 van deze APU's geleverd sinds de start van de productie in 1979, en we geloven dat deze nieuwe versie met een laag risico Team DEFIANT zal helpen om de FLRAA-competitie te winnen."

Samen met de GTCP 36-150 APU-serie heeft Sikorsky-Boeing ook twee andere Honeywell-stroomtechnologieën geselecteerd: de hoofdmotorgenerator zal het vliegtuig tijdens de vlucht van elektriciteit voorzien en de APU-generator zal het vliegtuig op de grond van elektriciteit voorzien.

DEFIANT X® wordt de snelste, meest wendbare aanvalshelikopter in de geschiedenis van de VS. Het kan twee keer sneller en verder vliegen dan de Black Hawk en wordt momenteel getest in een digitale gevechtsomgeving, waar het zijn ongeëvenaarde bereik en overlevingsvermogen blijft bewijzen.

Project FLRAA is in 2019 door het Amerikaanse leger geïnitieerd om een nieuwe nutshelikopter te ontwikkelen die vanaf 2030 de 2.275 Sikorsky UH-60 Black Hawk helikopters zal vervangen. De Black Hawk is ontwikkeld in de jaren zestig en zeventig en werd in 1976 door het Amerikaanse leger geselecteerd. De Sikorsky-Boeing Defiant X® kan het Amerikaanse leger de komende decennia de volgende generatie capaciteit bieden.

De andere concurrent om de FLRAA-helikopter te bouwen is Bell Helicopters. Deze bieden de Bell V-280 Valor aan. Bell wil met alle mogelijkheden aantonen dat hun V-280 Valor sneller is en vele jaren kennis en ervaring met de V22 Osprey meekreeg. De V-280 is qua ontwikkeling en tests meer dan 12 maand voor op de Defiant X. Maar Boeing en Sikorsky claimen dan weer dat ze meer vooruitstrevende technologie ingebouwd hebben die meer tests nodig hebben en dat ze volledig binnen de planning van het leger opereren.  

Met een gemiddelde prijs van $52,9 miljoen en 2.275 Black Hawk helikopters te vervangen door 1.700 FLRAA helikopters, zou de omvang van dit project niet minder dan $90 miljard bedragen.   

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *