Helikopters en "wires" zullen nooit een gelukkig koppel worden. En hoe dichter ze bij elkaar zjn hoe meer problemen ervan komen...waar hebben we dat nog gehoord?
In onderstaande video zie je weer een triest voorbeeld van de gevolgen van een "wire strike"; het loopt nog goed af maar in de meeste gevallen is het fataal. Ook in eigen land kennen we reeds een fataal ongeval door "wires" toen de Robinson R22 van Jean-Yves Dantinne boven Hoei met de kabelbaan in aanraking kwam. Jean-Yves, een van onze meest ervaren helikopterpiloten, en zijn passagier overleefden de crash niet.
Hoe komt het dat toch dat wij piloten niet uit de buurt van de "wires" kunnen blijven. De Australische autoriteiten hebben zich deze vraag ook gesteld en hebben in 2006 een studie gepubliceerd over een totaal van 215 incidenten en ongevallen in de periode 1994 tot 2004.
Meer dan nodig om op een druiligere zomerdag deze studie eens door te lezen en de consequentie's voor onze manier van vliegen in overweging te nemen.
Toch zijn de conclusies niet spectaculair. Goede planning, voorzorgsmaatregelen, opletten bij low-level operatie's, opletten bij private vluchten waar je familie oppikt in de tuin naast een hoogspanning... Het lijkt allemaal vanzelfsprekend en toch raken we de kabel....
I wish you many safe flights without wire strikes!