Bezig met laden...

Logboek

Hill Helicopters HX50 - evolutie van een heel speciaal project

Hill Helicopters HX50 - evolutie van een heel speciaal project

Op 5 april 2022 waren we terug uitgenodigd voor een twee uur durende presentatie en vragensessie met Dr. Jason Hil, stichter en hoofd ontwikkeling van Hill Helicopters over het Hill Helicopters HX50-project. Alhoewel we stevig met onze voeten op de grond blijven staan moeten we na ieder sessie toegeven dat het enthousiasme, de openheid en de kennis van het Hill Helicopters team ons telkens weer weten te overdonderen. 

Bij de start van de presentatie kon Jason Hill (zie foto) fier aankondigen dat er reeds 504 helikopters verkocht zijn waarvan 416 van het type HX50 (private helikopter) en 88 van het type HC50 (commerciële helikopter). En dat zijn geen LOI's (Letter Of Intend) pre-orders maar definitieve orders waarbij een substantieel voorschot reeds is betaald. Een ongelooflijk resultaat als je weet dat voor 25 augustus 2020 nog niemand ooit van Jason Hill of Hill Helicopters had gehoord.

Maar zoals de Engelsen zo mooi zeggen: "The proof of the pudding is in the eating", dus zijn er velen die eerst het toestel willen zien vliegen voor ze hun handtekening zetten op een aankoopcontract of een voorschot betalen. 

Jason Hill onderstreepte vooral het belang van de 'vertical integration' voor zijn onderneming. Hij wil zowel in de ontwikkeling als in de productie en later in de naverkoop alle aspecten van de HX50 en HC50 helikopters volledig onder controle hebben. Het resultaat is volgens hem een veel snellere en goedkopere ontwikkeling en een eindproduct dat ook beter geïntegreerd, efficiënter en sneller op de markt zal komen tegen een beduidend lagere prijs. Dit model dat Jason Hill, 'Helicopter 2.0' noemt is volgens hem het model dat de toekomst van de lichte helikopter zal bepalen en de markt gevoelig zal laten groeien. 

Hill Helicopters voorziet ook een grote groei van deze markt voor de luxe private helikopter omdat de kostprijs van £495.000 voor een vijf-zit turbinehelikopter niet alleen een aantal concurrenten uit de markt zal prijzen maar tegelijkertijd een nieuwe markt zal openen. 'Vergelijkbare' helikopters zoals de Robinson R66 of de Bell 505 JetRanger kosten respectievelijk $1miljoen en $1,5 miljoen, plus opties.

Op vlak van de evolutie van de ontwikkeling van het toestel bevestigde Dr. Jason Hill dat alles volgens plan verloopt en dat er buiten de normale uitdagingen in een ontwikkelingsproces van deze omvang, geen obstakels zijn die het project verstoren. Hij was ook zeer gelukkig met de versterking van het ontwikkelingsteam door een aantal zeer ervaren luchtvaartexperten in verschillende specialismen zoals de turbine en de rotor.

Naast de ontwikkeling van het toestel heeft Hill Helicopters ook een fors team aan de slag dat er voor moet zorgen dat alles wat ontwikkeld is in de komende tijd ook kan worden geproduceerd a rato van 250 helikopters in het eerste jaar en 500 helikopters in de jaren nadien. Dit is een ganse opdracht maar ook daar is Jason Hill van overtuigd dat dit tijdig en efficiënt zal worden uitgevoerd.

Hill bleef ook stilstaan bij de 'quality control' van de productie. Luchtvaartonderdelen moeten constant gecontroleerd worden om er zeker van te zijn dat wat men produceert exact dat is wat verwacht wordt. Daarvoor heeft Hill een CMM-machine en een temperatuur gecontroleerde omgeving aangekocht en in opbouw.

De ontwikkeling van de 'digital cockpit' is intussen ver gevorderd en de ontwikkelaars zijn nu actief aan het onderzoeken hoe ze de nood aan upgrades van de digitale cockpit kunnen koppelen aan de voorziene helikopter levensduur van 40 jaar. De huidige digitale hardware en software hebben een levensduur van maximum 10 jaar dus wil Hill de mogelijkheid inbouwen om gedurende de levensduur van de helikopter simpele aanpassingen en/of upgrades te kunnen doen aan zowel de hardware als software.

De huidige kruissnelheid van de Hill helikopter is 140 kts, maar nu het vermogen van de motor stilaan bevestigd wordt en het gewicht van het toestel dicht bij zijn streefgewicht komt is het vrij waarschijnlijk dat de kruissnelheid iets hoger zal uitvallen dan origineel aangegeven.

In de vraag- en antwoordsessie kwamen meer dan 80 vragen aan bod die allemaal en geduldig door Jason Hill en zijn team werden beantwoord. Eens temeer blijkt hier de durf, de kunde en de ervaring van de bedrijfsleider maar ook de gedrevenheid om dit project tot in de puntjes te realiseren en iedere vraagstelling duidelijk te beantwoorden. 

De ganse presentatie en vraag- en antwoordsessie kunt u zelf bekijken in onderstaande video. U zult net als wij, en een gemeenschap van 1.500 geïnteresseerden, versteld staan van dit project. Maar zoals we dit artikel begonnen: "The proof of the pudding is in the eating", dus blijven we dit project van zeer nabij volgen en kijken we reikhalzend uit naar de maidenvlucht van dit toestel. Volgens CEO Dr. Jason Hill worden de eerste Hill HX50 helikopters uitgeleverd vanaf de zomer van 2023.... 

Eerdere artikels over de Hill HX50 klik hier

Foto & video © Hill Helicopters

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *