Het Russische United Engine Corporation, Klimov (UEC) net als Russian Helicopters onderdeel van de staatsholding Rostec, werkt aan de vervanging voor de Franse Safran Ardiden 3G turbinemotor die gebruikt wordt in de Ka-62 helikopter van Russian Helicopters.
Daarnaast is UEC ook twee andere projecten gestart. De eerste is de VK-650V-motor voor Ka-226. Gebaseerd op deze motor, wil UEC een serie turbines ontwikkelen met een vermogen tussen de 500 en 700 pk. De technische blauwdruk voor de VK-650V is reeds vastgelegd en de turbine zal binnenkort worden geassembleerd.
Het tweede project is VK-1600V. Dit is de hoofdmotor die op Ka-62 helikopters zal worden geïnstalleerd.
In de tijd van de USSR was de ontwikkeling bouw van helikoptermotoren een specialiteit van Motor Sich in Oekraine. Na het uiteenvallen van de USSR bleef Russian Helicopters verder beroep doen op Motor Sich maar de hoogoplopende spanningen en de annexatie van de Krim hebben de relatie tussen Rusland en Oekraine opgeblazen met als resultaat dat Russian Helicopters ergens anders een turbine fabrikant moest vinden. UEC bouwde toen de TV7-117V turbine voor de Mi-38 helikopter.
UEC is het resultaat van de samenvoeging van alle Russische fabrikanten die motoren en turbines bouwen voor de militaire en burgerluchtvaart en de ruimteprogramma's. Sterk vergelijkbaar met Russian Helicopters die de samenvoeging is van alle helikopterbouwers van Rusland.
Ook de leveringen van Pratt & Whitney turbines werden door de economische sancties na de annexatie van de Krim moeilijker.
Russian Helicopters heeft UEC Klimov gevraagd om turbines te bouwen om de Safran (ex-Turbomeca) en Pratt & Whitney turbines in haar helikopters te vervangen. De staatsholding Rostec wil zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van buitenlandse onderdelen.