Iets meer dan 5 maand na de certificatie door de Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft de Amerikaanse FAA (Federal Aviation Authority) zijn fiat gegeven over de 5-bladige Airbus H145 helikopter.
Airbus CEO Bruno Even had vorige week reeds gehint naar de certificatie van dit zeer succesvol toestel. De eerste uitlevering van het nieuwe toestel zal reeds begin 2021 plaatsvinden. Romain Trapp, de baas van Airbus Helicopters US, was zeer gelukkig met de snelle afhandeling van deze certificatie vooral omdat er nogal wat uitdagingen te overwinnen waren door de beperkingen opgelegd door de corona-pandemie.
In haar Amerikaanse fabriek in Columbus, Mississippi zal Airbus Helicopters de H145 helikopterlijn nu aanpassen naar het 5-bladige systeem. De nieuwe, upgrade versie van de H145 heeft als voornaamste wijzigingen t.o.v. de vorige versie:
- 5 in plaats van 4 rotorbladen
- eenvoudige en lichtere rotormast en rotorkop
- rotordiameter 10 meter in plaats van 11 meter
- snel opplooibare rotorbladen (in minder dan 10 minuten kan met de rotorbladen opplooien en plaats winnen in de hangaar)
- 150 kg meer bruikbare lading (100 kg door 5 bladen en 50 kg door minder gewicht in de rotorkop)
- betere on-board connectiviteit door integratie van de WACS (Wireless Airborne Communication System)
Door dit nieuwe rotorsysteem krijgen de door twee Safran Arriel 2E turboshaft motoren aangedreven helikopters een MTOW van 3.800 kg en kunnen ze tot 150 kg meer nuttige lading meenemen. Het eenvoudigere rotorsysteem is niet alleen lichter en minder complex maar ook eenvoudiger en goedkoper in onderhoud door het lagerloos ontwerp.
De vijfbladige Airbus H145 wordt standaard geleverd met een FADEC, een Helionx digitale avionics suite en een 4-assige autopilot. De H145 is in zijn categorie de helikopter die het minst herrie maakt.
De Airbus H145 is een jarenlange samenwerking van Airbus (toen MBB) en Kawasaki. De joint-venture voor de bouw van de toenmalige BK117 is nog steeds operationeel en in deze samenwerking staat Airbus Helicopters in voor de cockpit, de hoofdrotor en de staartrotor. Kawasaki staat in voor de main gearbox. Ook deze nieuwe versie is een product van de samenwerking tussen Airbus en Kawasaki. Kawasaki staat ook in voor de verkoop van het toestel in Japan.
Foto copyright: Airbus Helicopters - Eric Raz