In een knap evenement in het prestigieuze decor van het Engelse Duxford Air Museum heeft Jason Hill, CEO van Hill Helicopters, gisteren de eerste twee prototypes van de Hill HX50 helikopter onthuld.
Onder het bewonderend oog van zowat 400 enthousiaste kopers en supporters - waarbij ook een paar Belgen en Nederlanders - viel het doek letterlijk van de groene HX50 helikopter op wielen en de blauwe HX50 op skids. Een daverend applaus viel het ganse Hill-team te beurt.
Wat we vandaag zagen was een schitterende helikopter, zoals Jason Hill het zelf zegt, in een 'luxury automotive grade' en prachtig afgewerkt tot in de kleinste details. Zelfs het Hill-logo werd naar analogie met Rolls-Royce Spirit of Ecstacy in de neus van de helikopter ingewerkt. Maar voor de kritische volger van het Hill HX50-project moeten we erbij zeggen: de HX50 helikopters vlogen niet en ook de GT50 turbine kon nog niet draaien.
Maar zoals bij ieder update van het HX-50 project was Jason Hill in volle actie om de status van zijn project tot in de details uit te leggen. Over de moderne composiet rotorbladen met de parabolische tips, waarom drie rotorbladen en geen twee, over de led verlichting met strips langs de zijkanten, over de lederen 'salon'-zetels en de gVTOL strategie van Hill Helicopters. Jason Hill kan als helikopter-enthousiasteling urenlang over zijn project vertellen.
Waar staat het project nu?
- Met onthulling van deze twee prototypes heeft Hill een stevige stap gezet in de realisatie van zijn helikopter.
- Maar zoals we reeds eerder schreven moet de helikopter ook vliegen en daarvoor moet ook de GT50-turbine functioneren en getest worden. Dit heeft blijkbaar wat vertraging opgelopen want bij de aankondiging van dit evenement deze zomer was er goede hoop dat ook de GT50 tegen dan zou draaien.
- Hill plakt er geen datum op maar wij zien de HX50 prototypes niet vliegen voor de zomer 2024. Er zijn nog veel grondtesten te doen en er zal ook wel eens wat mis lopen waarbij wat vertraging zal optreden. We volgen het natuurlijk van nabij op.
Hoe zit het met de productie?
- Hill Helicopters wilde zijn nieuw hoofdkantoor en productiefaciliteit in de UK bouwen op een locatie in de buurt van Cresswell in de Engelse Midlands, maar ondervond sterke lokale weerstand tegen de bouwplannen, en heeft dit plan nu opgeborgen.
- Het zal een bestaande productiefaciliteit huren in de Engelse Midlands en zal op Wolverhampton Halfpenny Green Airport zijn test- en trainingsfaciliteit vestigen in samenwerking met Tony Hall die de luchthaven afgelopen augustus 2023 heeft aangekocht.
Hoeveel helikopters heeft Hill reeds verkocht?
- In het totaal heeft Hill Helicopters reeds 973 helikopters vast verkocht. Dit is een absoluut record voor een helikopter die maar vandaag een eerste prototype laat zien en nog nooit gevlogen heeft.
- Van deze 973 verkochte helikopters zijn er 789 verkocht in de 'zelfbouw' versie HX50 en 184 in de gecertificeerde versie HC50.
Wat is de huidige verkoopprijs van de Hill helikopters?
- Vandaag en tot maandag is de prijs van een HX50-helikopter: £ 536.000 (plus BTW)
- Vandaag en tot maandag is de prijs van een HC50-helikopter: £ 625.000 (plus BTW) - na maandag is de prijs £ 725.000 (plus BTW).
Conclusie:
- Wij blijven een kritische supporter van dit project. De twee toestellen die we vandaag te zien kregen zien er schitterend uit en de beloofde functionaliteit krijgt stilaan vorm.
- De helikopter, de 500pk turbinemotor, de zeer uitgebreide avionics en knappe 'high standaard' uitrusting zijn zeer veelbelovend, en financieel zeer competitief in vergelijking met vergelijkbare helikopters op de markt.
- Maar we willen de helikopter eerst zien vliegen voor we ons definitief oordeel vellen. Maar als dit alle beloftes van Jason Hill waarmaakt zullen we onze hoed afnemen en in de rij staan om te mogen meevliegen...
Foto's genomen tijdens de presentatie