Bezig met laden...

Logboek

Autopilot system HeliSAS voor Bell JetRanger 505 gecertificeerd in de UK

Autopilot system HeliSAS voor Bell JetRanger 505 gecertificeerd in de UK

De Britse CAA (Civil Aviation Authority) heeft de HeliSAS autopilot in de Bell JetRanger 505 gecertificeerd. Dit is de eerste helikoptercertificatie door de Britse CAA sinds de Brexit op 1 januari 2021 een feit werd. 

HeliSAS heeft reeds jaren ervaring met een autopilot voor helikopters. Het heeft reeds meer dan 1.000 autopilots geïnstalleerd in kleine en medium helikopters. 

De Bell 505 krijgt met de HeliSAS autopilot de 'envelop bescherming'. Deze biedt drie features met betrekking tot snelheidsbeveiliging, om zeker te zijn dat de piloot niet onbewust in een onveilige situatie terecht komt:

  • in ALT mode (altitude hold)
  • in SPD mode (VS en IAS hold)
  • in VRT mode (glidescope)

De HeliSAS autopilot zal actief de snelheid aanpassen naar een aangepaste, veilige snelheid en terzelfdertijd de piloot via een auditief alarm informeren over zijn tussenkomst. Deze feature is slechts beschikbaar op de HeliSAS die specifiek voor de Bell 505 JetRanger is gebouwd.

De andere features van het HeliSAS systeem voor de Bell 505 JetRanger zijn:

  • automatisch herstel van de attitude op elke snelheid
  • stabiliteitsverbetering in alle fases van de vlucht, van start tot landing
  • autopilot 'pitch' controle
  • autopilot 'roll' controle
  • optionele 'yaw' controle
  • 'over'speed en 'onder'speed beveiliging.

De VFR HeliSAS is niet goedkoop. Genesys geeft de kost van een upgradepakket voor een bestaande Bell 505 JetRanger: de 2-assige HeliSAS kost $70.259 en de drie-assige HeliSAS kost $85.259, installatie niet inbegrepen.  

De VFR HeliSAS autopilot vermindert de werklast voor de piloot, het geeft de piloot ook veilig comfort bij lange afstanden en geeft ondersteuning bij ongewilde IMC situatie's. Je kunt de Bell 505 VFR HeliSAS brochure hier lezen. 

De HeliSAS Autopilot is nu reeds gecertificeerd op de Bell 206B, 206L, 407 en nu ook de 505. Ook voor de Robinson R44 en R66, alsmede de Airbus AS350, EC120, EC130B4 en de EC130T2 heeft de Genesys HeliSAS reeds een certificatie. 

Binnen het EASA systeem konden we geen STC noch certificatie vinden voor de HeliSAS op de Bell 505.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *