BLR heeft zijn FastFin® Tail Rotor Enhancement and Stability System ontwikkeld voor installatie op Airbus H125-helikopters. De FAA heeft het systeem nu gecertificeerd.
FastFin maakt gebruik van geavanceerd luchtstroombeheer om de effectiviteit van het H125 anti-koppelsysteem te vergroten. De FastFin bestaat uit een Advanced Tailboom Aerodynamic Cowling (ATAC), een Tailboom Strake en Vortex Generators. Het heeft de volgende voordelen:
- vermindering van de werklast van de piloten
- tot 10% meer vermogen
- meer controle in Precision / Hover / Hold
- tot 65 kg meer nuttige landing (of tot 220 kg meer nuttige landing indien samen met de H125 Arriel 2D turbine Power Upgrade)
- OGE-plafond bij maximaal startgewicht 2.750 ft hoger is (tot 13.900 ft versus 11.150 ft eerder)
- minder kans op over-torque
Zoals je op het schema kunt zien maakt FastFin gebruikt van een geavanceerd luchtstroombeheer om het vermogen te optimaliseren. Deze technologie is oorspronkelijk ontwikkeld door de NASA (National Aeronautic & Space Agency).
De kost van het Fastfin systeem voor een Airbus AS350 / H125 is $69.950 voor de kit en $10.000 voor de installatie. De FastFin is ook beschikbaar als fabrieksoptie bij een nieuwe H125. Lees hier de brochure van de FastFin voor de H125.