Eurocopter krijgt het zwaar te verduren na de crash van afgelopen vrijdag nabij de Shetlands.
Op Facebook werd een pagina gelanceerd onder de titel: "Destroy the Super Pumas" en de pagina kan na drie dagen reeds rekenen op meer dan 28.000 volgers. De commentaren zijn alles behalve positief en blijkbaar een uitlaatklep voor de woede van de off-shore arbeiders uit Schotland.
De vakbond RMT, die veel off-shore arbeiders vertegenwoordigd, verklaarde dat vele van hun werkers niet meer met de Super Pumas willen meevliegen. De vakbond zal deze mensen steunen in hun verzet.
De boodschap is meer dan duidelijk: de offshore community heeft genoeg van de crashes van de Super Puma helikopters. De problemen van de afgelopen jaren liggen nog vers in het geheugen en de twee crashes met de EC225 Super Pumas (vorig jaar, waar gelukkig genoeg geen doden vielen) zijn voor velen ook slechts gisteren gebeurd. De EC225 zijn overigens slechts sedert een paar weken weer aan het vliegen, na een lang vliegverbod.
De Eurocopter Super Puma familie bestaat uit de EC225, de AS332L1 en de AS332L2.
CHC heeft als operator een moeilijke taak om in deze omstandigheden weer te gaan vliegen, maar Eurocopter staat voor een aartsmoeilijke taak om het vertrouwen van de operators en de off-shore gemeenschap terug te winnen. Scott Hailstone, de in Maart 2013 van BAE overgekomen Pers- en Relations manager zal al zijn kunde moeten aanwenden om de gebroken situatie te herstellen. Intussen is het uitkijken naar de eerste resultaten van het onderzoek.