Bezig met laden...

Logboek

Nieuws van de Benelux helikoptervloot (deel 2)

Nieuws van de Benelux helikoptervloot (deel 2)

Airbus Colibri met registratie N263CP verliet de Benelux

De rode Colibri met gouden stripes en registratie N263CP van Aad Van der Hoeven stond jarenlang op de Antwerpse luchthaven en privaat te Brecht (B). Het mooie toestel stond al sinds 2017 te koop en is nu verkocht naar Tsjechië. Het toestel uit 2006 heeft wel wat historie...

In 2007 raakte op het vliegveld van Stadtlohn (DE) de Robinson R22 Beta II PH-JGR de Colibri met zijn rotorbladen. De N263CP werd naar NHV in Oostende getransporteerd en hersteld. 

In 2011 was de Colibri op een private fly-in bij het Hotel Weißer Bär in Mühlheim an der Mosel, Duitsland. De storm "Bert" met hagelstenen zo groot als tennisballen bracht zware schade toe aan alle 18 helikopters die bij Hotel Weisser Bär stonden. De Colibri had veel schade en werd naar Heli Holland Technics in Emmen getransporteerd voor reparatie.

Intussen is het toestel reeds veilig en wel in Tsjechië aangekomen.

 

Ook verkocht: G-CKIH van Heli Delta (St Agatha NL)

Deze Leonardo A109S Grand met Britse registratie G-CKIH was tot voor kort eigendom van het Nederlandse Heli-Delta uit St Agatha (NL), een bedrijf van Hans De Leeuw, waar blijkbaar ook Willem Eikelboom (ex Helicon) bij betrokken is.

Het toestel was tot 2017 in gebruik bij het Engelse Atlas Helikopters maar kwam dan naar Nederland waar het in 2021 werd gefotografeerd in de hangaar van Heli-Holland op Amsterdam Heliport (EHHA) deels gedemonteerd - zie foto.

Op 30 januari 2024 werd het toestel verkocht aan Trueblue Ltd, London, UK.

Het is niet duidelijk of het toestel - sinds 2021 niet meer luchtwaardig - reeds naar de UK is vertrokken.   

 

Nog te koop:

Op onze 'Helikopters Te Koop' pagina is er de laatste tijd heel veel trafiek en zijn er nogal wat wijzigingen. Nieuwe helikopters komen erbij en verkochte helikopters verdwijnen van de pagina. Een goede barometer om de helikopterverkoop te volgen! Hier een paar helikopters die te koop staan:

  • Airbus Colibri met registratie OO-TRF van Int. Transporte R. Fraipont, Eupen (B). Is een Colibri uit 2001 die in Frankrijk vloog als F-GTGB tot het in 2020 werd ingeschreven in het Belgische luchtvaartregister. In 2021 stond het korte tijd bij Heli & Co op EBLG en vanaf juli 2022 staat het te koop bij makelaar Aircraft Formula.
    • Waar het toestel in 2022 nog een vraagprijs meekreeg van €875.000 +BTW wordt het toestel op 29 januari 2024 aangeboden bij Aircraft Formula voor €708.000 + BTW. Afgelopen augustus werd de Colibri opgemerkt bij onderhoudsbedrijf Aircraft Solutions op vliegveld Beek (EHBK) maar wel zonder rotorbladen.
  • Ook de Airbus AS-350B-3 met registratie PH-WIK staat sinds begin februari 2024 te koop bij Heliair.
    • De knappe blauwgrijze helikopter werd gebouwd in 2004 en kreeg serienummer 3795. Het toestel vliegt sinds 2017 bij Heliair en was eerder geregistreerd als HB-ZJV en PR-HLZ.
    • De helikopter heeft 1.750 vlieguren op de teller staan
    • Op de advertentie staat geen vraagprijs maar je kan Heliair contacteren op +31 (0)652 407 808.   

 

Uit de oude doos: militair ongeval Alouette II met registratie A-91 (B) 

In onze rubriek 'Ongevallen' hebben we de afgelopen jaren een overzicht gemaakt van alle helikopterongevallen in de Benelux sinds 1952. Geen eenvoudige opdracht want niet alle helikopterongevallen werden destijds gedocumenteerd en informatie over ongevallen met militaire helikopters wordt nog steeds als 'classified' informatie voor ons afgeschermd. 

Afgelopen week konden we met de hulp van een voormalige betrokkene toch het ongeval met de Alouette II met registratie A-91 reconstrueren. Het was overigens een vrij banaal ongeval maar die het leven kostte van twee militairen. 

Bij een patrouillevlucht voor de Belgische Rijkswacht op 30 mei 1968 vliegt de Alouette II met registratie A-91 - die slechts sinds 1 maart 1968 in dienst is bij de Belgische Landmacht - bij Vieux-Genappe (Glabais) in een hoogspanningskabel.

Het toestel crasht en komt terecht naast de Brusselse steenweg N5. Onmiddellijk na de crash brandt de helikopter volledig uit. Zowel piloot-vlieger majoor SBH Dierickx als rijkswachtcommandant René Laurent komen om het leven bij de crash. Van het toestel schiet niets meer over. 

 

Robinson R44 Raven II met registratie G-KMOS en straks PH-JRF

Deze blauw-zilver Robinson R44 Raven II helikopter is gebouwd in 2009 en werd 2019 in de UK geregistreerd als G-KMOS. Voordien was het toestel in Italië aan het werk als I-HOLY.

Met slechts 536 vlieguren op de teller wordt het toestel gekocht door AirPGM uit Milsbeek (NL) en komt in september 2023 naar Teuge bij HangarOne. Daar zal het toestel een overhaul krijgen maar intussen kreeg het toestel toch al een sticker met zijn nieuwe (toekomstige) registratie als PH-JRF.

Toch komt er een kink in de kabel bij het administratieve vertrek uit de UK en moet het toestel - dat intussen niet meer luchtwaardig is - op een dieplader een retourtje doen naar de UK. Blijkbaar speelt Brexit en vertragingen de Britse CAA nog steeds parten. Op 12 januari 2024 is het toestel terug op Teuge en op 15 januari 2024 wordt de G-KMOS geschrapt uit het Britse luchtvaartregister met vermelding: 'Export to the Netherlands'. Info R. Wassink - met onze dank.

Nu kan men de overhaul starten en dan kan het toestel eindelijk vliegen met zijn Nederlandse registratie PH-JRF.    

Gisteren verscheen Deel 1 van Nieuws van de Benelux helikoptervloot - klik hier

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *