De eerste vlucht van de nieuwe Amerikaanse generatie gevechtsreddingshelikopter HH-60W Pave Hawk II is uitgesteld naar ten vroegste Mei 2019 nadat een aantal gebreken aan het toestel werden vastgesteld. Het toestel moet de vervanger worden van de HH-60G Pave Hawk.
In een rapport van het Pentagon over de CRH (Combat Rescue Helicopter), dat in Februari werd bekendgemaakt, stelt de Chief Weapons Tester dat een aantal onderdelen technische tekortkomingen vertonen en daardoor niet door de kwalificatietesten geraakt zijn. Er is nog werk te doen aan het Link 16 systeem, het digitale radar waarschuwingssysteem, de reddings-hoist, het frame voor het afweergeschut, de brandstofcellen, de verdere bewapening en ook de zetels van de bemanning, die op dit moment worden herontworpen. Het rapport geeft zeer gedetailleerd aan wat er allemaal mis is met het huidige ontwerp en dat Sikorsky nog aardig wat werk voor de boeg heeft.
Sikorsky heeft in samenspraak met het Amerikaans leger besloten om af te stappen van een versnelde certificatie en de goedkeuring te laten verkopen volgens het origineel vastgelegd schema. Daardoor zal de maidenvlucht ten vroegste in Mei van dit jaar met een niet volledig operationele helikopter kunnen worden gevlogen. Bepaalde onderdelen zullen maar later operationeel worden en aan het prototype worden toegevoegd.
De Sikorsky is desondanks positief over de ontwikkeling van de CRH en heeft twee helikopters klaar in het Sikorsky Development Flight Center in West Palm Beach, Florida. Beide toestellen zullen na de maidenvlucht vanaf Juni aan een testprogramma beginnen.
Foto copyrights: Sikorsky