Robinson heeft onmiddellijk gereageerd op de gebeurtenissen in Nieuw Zeeland (zie bericht) en heeft intussen een Safety Alert uitgevaardigd voor het gebruik van de R44 blades van het type P/N C016-7.
Robinson adviseert piloten die met een R44 vliegen, uitgerust met de P/N C016-7 rotorbladen, om voor iedere vlucht zorgvuldig die uiteinden van de bladen te inspecteren. De Safety Alert geeft aan waar specifiek moeten worden naar gekeken. Bij twijfel moet een gecertificeerd technieker de verdere luchtwaardigheid van de helikopter onderzoeken.
Zoals wij in het vorig artikel reeds schreven werden deze P/N C016-7 rotorbladen door Robinson en nadien ook door de FAA aangeduid om een serie vorige rotorbladen, die mogelijkerwijs minder betrouwbaar zouden zijn, te vervangen. Dat uitgerekend deze bladen nu onder het Safety Alert komen te vallen is geen meevaller voor de helikopterbouwer uit Torrance (CA,US), dit een paar dagen voor de opening van de Heli Tech in Orlando.
We vernemen intussen dat de CAA van Nieuw Zeeland, die vorige zaterdag alle R44 helikopter met P/N C016-7 rotorbladen aan de grond hielden, intussen een aangepaste Airworthness Directive hebben uitgevaardigd, die vliegen terug toelaat nadat men bij de pre-flight de nodige checks heeft gedaan zoals voorzien in de Safety Alert van Robinson.