Op zijn Uber Elevate summit op 8 en 9 Mei in Los Angeles heeft Uber de namen bekend gemaakt van de 5 partners die met Uber zullen werken aan de eVTOL. De vliegende taxi's zullen worden gebouwd door een of meerdere van deze fabrikanten die stuk voor stuk reeds "gevestigde" waarden zijn in het wereldje van eVTOLS of helikopters.
Elektrisch vliegen is nog in een vroeg stadium van ontwikkeling en het is niet klaar welke technologie, infrastructuur en regelgeving zich zal doorzetten en wie Uber's finale partner zal worden. Uber heeft wel een indrukwekkende groep van 5 partners gevonden die moeten helpen om de Uber Elevate deadlines van 2020 en 2023 te realiseren.
Embraer
De bijna 50 jaar oude ervaren vliegtuigfabrikant heeft 19.000 medewerkers en maakt vliegtuigen voor commercieel, militaire en landbouwtoepassingen. Urban taxi's zijn een nieuw ervaring voor Embraer maar CEO Paulo Cesar Silva, wil deze challenge graag aangaan.
Aurora Flight Sciences
Werd eind vorig jaar overgenomen door Boeing en is nu deel van een wereldspeler in de luchtvaart. Aurora Flight Sciences is gespecialiseerd in het autonoom laten vliegen van bestaande helikopter (zie test met de Huey). Aurora FS heeft reeds 30 autonome vluchten in zijn vliegboek staan. Aurora CEO John Langford ziet na 50 jaar stilstand in de luchtvaart een duidelijke plaats voor de autonome toestellen.
Karem
Karem heeft het "Butterfly” ontwerp op tafel gegooid. Een quad tiltrotor met vier grote propellers gebouwd op de vleugels en de staart. Het toestel heeft grotere propellers dan sommige eVTOL ontwerpen, een keuze die een lager verbruik mogelijk maakt verteld Ben Tigner, CEO van Karem Aircraft. De trager draaiende rotors produceren ook minder geluid dan normale eVTOL's; dit zou een cruciale factor kunnen worden in de keuze voor de Uber stadstaxi. Maar Karem moet wel nog zijn eerste full-scale demonstrator bouwen voorlopig is het maar een ontwerp.
Pipistrel Aircraft
Pipistrel is de onderneming achter de Alpha Electro, het eerste elektrische vliegtuig dat door de FAA is gecertificeerd. Gedurende de Uber Elevate summit toonde Pipestrel een nieuw concept dat beschikt over twee separate propulsie systemen: een voor de horizontale voortstuwing en een voor de verticale lift. Pipestrel is een Sloveense onderneming die bekend geworden is door zijn elektrisch G4 vliegtuig dat 4 passagiers 160 kilometer kon vliegen aan 172 km per uur.
Bell
Bell Helicopter heeft in februari lastleden zijn naam veranderd in "Bell" vooral om aan te tonen dat ze meer kan dan alleen helikopters en tilt-rotors (V22) bouwen; VTOL's en eVTOL's zijn nu ook toestellen in de nieuwe visie van Bell (onderdeel van de Textron groep). Bell toonde zijn air taxi cabin voor het eerst op de CES in Las Vegas begin dit jaar. Dat gekozen werd voor de Consumer Electronic Show om het toestel aan te kondigen was een duidelijk teken dat Bell zich ook buiten de traditionele paden van de luchtvaart wil bewegen. De air taxi cabine van Bell, die voor het Uber project zal worden gebruikt, lijkt sterk op de FCX-001 die Bell vorig jaar toonde.
Het is momenteel koffiedik kijken welk toestel en welke fabrikant de basis zal vormen van Uber's nieuwe urban air taxi. Als Uber reeds in 2020 wil beginnen met testvluchten zal het snel klaarheid moeten scheppen in de voorstellen van de vijf partners in het project. Het wordt in elk geval een zeer interessant project en we kijken met spanning uit naar de keuze en de totaaloplossing van Uber.
Foto: copyright UBER