De luchtvaart blijft een van de schietschijven voor de groene bewegingen overal ter wereld. De ecologische voetafdruk van een passagier in een vliegtuig is in vergelijking met de hogesnelheidstrein vele malen hoger.
Ter vergelijking: een reis van Brussel naar Nice is zowat 1.250km. Met de HST (hogesnelheidstrein) stoot een treinreiziger 8 kg CO² uit, op hetzelfde traject stoot een vliegtuigreiziger 75 kg CO² uit. Kant en klare cijfers voor een helikopter vonden we niet zomaar maar we kregen een kopie van een studie uit Oktober 2006: "Emissies van helikopters vergeleken met andere vervoerswijzen" die ons wat info geeft. Hieruit blijkt dat bij een gemiddelde bezetting de CO² uitstoot van de helikopter het dubbele is van een vliegtuig.
Op de Paris Air Show 2019 ondertekenden Airbus Helicopters en Safran Helicopter Engines een samenwerkingsovereenkomst voor een 'groenere helikopter'. De samenwerking kadert ook in de voorbereiding van het onderzoeksprogramma Horizon Europe.
Beiden marktleiders gaan samenwerken om in de toekomst een schonere, stillere en meer efficientere helikopters te ontwikkelen. De LOI (Letter Of Intend) die op de Luchtvaartbeurs in Parijs werd ondertekend formaliseert de absolute wil van beide marktleiders om de CO² emissie en de geluidsbelasting van de helikopters drastisch te verminderen. Ook VTOL's worden in het ontwikkelingstraject meegenomen.
Binnen deze samenwerking heeft men reeds een aantal mogelijke oplossingen geidentificeerd die zullen onderzocht worden. Het betreft:
- elektrificatie en hybride voorstuwing
- zeer efficiente gasturbines
- start / stop van turbines in kruisvlucht
- alternatieve brandstoffen of additieven om CO² en NO³ te verminderen
- gebruik van geavanceerde architecturen voor turbinemotoren om geluidslast te verminderen.
Zowel Airbus als Safran Helicopter Engines weten dat de toekomst van de burgerhelikopters alleen kan worden gegarandeerd als de ecologische voetprint drastisch wordt verlaagd. Het is voor beide partijen niet zomaar een programma maar hun toekomst.