Bezig met laden...

Logboek

Bell's werkt met Rolls-Royce en Astronics aan de FARA en FLRAA helikopters.

Bell's werkt met Rolls-Royce en Astronics aan de FARA en FLRAA helikopters.

Bell heeft de namen van twee nieuwe partners bekendgemaakt die deel zullen uitmaken van het FLRAA programma (US Army’s Future Long-Range Assault Aircraft). 

Roll-Royce gaat samenwerken met Bell voor het aandrijvingssysteem en het infrarood suppressor systeem van de aangepaste V-280 Valor, terwijl Astronics zijn CorePower systeem zal leveren voor de V-280 Valor.

Rolls-Royce werd door Bell geselecteerd om een aandrijvingssysteem te bouwen met een vermogen welke in geen enkele andere oplossing voorhanden is. Het nieuwe systeem zal ook speciaal aangepast worden om een zeer lange levensduur en beperkt onderhoud te bewerkstelligen. 

Astronics zal zijn CorePower systeem (elektrische generator en distributiesysteem) bouwen in functie van de specificatie's van de FLRAA en FARA programma's (Future Attack Reconnaissance Aircraft). De uitvoering van deze specifieke CorePower zal tussen de 18 en 24 maand vergen.

Het CorePower systeem is reeds ingebouwd in de Bell 505 en de Bell 525 helikopters. Bell heeft reeds positieve ervaringen en wil deze 'low-risk' oplossing ook inzetten op de V-280 Valor (FLRAA  en de Bell Invictus 360 (FARA).  

Het FLRAA-programma moet de keuze maken voor de toekomstige langeafstand-aanvalshelikopter van het Amerikaans leger. Deze winnaar van dit programma zal de opvolger leveren van de Sikorsky UH-60 Black Hawk utility helikopter. Het Amerikaans leger heeft twee ontwerpen weerhouden voor dit programma: de Sikorsky / Boeing SB>1 Defiant en de Bell V-280 Valor. 

  • De Sikorsky / Boeing SB>1 Defiant is een coaxiale helikopter met een push propeller. Het is een nieuw ontwerp die wel profiteert van bepaalde technieken van de Sikorsky Raider en X2.
  • De Bell V-280 Valor (zie onderstaande video) is een nieuw ontwerp van de V-22 Osprey, tiltrotor. Deze technologie die hoge snelheid, verticaal landen en grotere afstanden met elkaar verenigd vliegt reeds 18 maand en kon de militairen overtuigen van een aantal nieuwe technologieën. De militairen waren sceptisch en hadden de moeilijke ervaringen in het achterhoofd toen de V-22 Osprey, de allereerste tilirotor, in dienst werd genomen.

Het FARA-programma moet de keuze maken voor de toekomstige aanvals- en verkenningshelikopter van het Amerikaans leger, als opvolger van de Bell OH-58 Kiowa scout helikopter. Het Amerikaans leger heeft haar keuze beperkt tot twee kandidaten, Sikorsky en Bell Helicopters. Beide bedrijven krijgen elk $735 miljoen van het leger om hun ontwerpen om te zetten in volwaardige prototypes. Deze prototypes zullen het tegen elkaar opnemen in 2023 waarna het leger zijn uiteindelijke keuze zal maken In 2028 moet dan de finale helikopterdesign klaar zijn voor productie.

  • Het Sikorsky ontwerp, de Raider X, is een coaxiale helikopter met een push propeller. Het is gebaseerd op de Sikorsky X2 en S-97 Raider prototypes.
  • Het Bell ontwerp, de Invictus 360, is een helikopter met een enkele conventionele hoofdrotor, met zijvleugels en een fenestron staartrotor. Het ontwerp heeft ook invloeden en technieken van de nieuwe Bell 525 meegekregen. 

Foto copyrights: Bell Helicopters (Textron Group)

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *