Airbus Helicopters heeft in samenwerking met Genesys Aerosystems de ontwikkeling van een Instrument Flight Rules (IFR) voor de H125 gelanceerd, die in de tweede helft van 2024 beschikbaar zal zijn vanaf de eindassemblagelijn van Airbus Helicopters in het Amerikaanse Columbus.
De aanpassingen aan de huidige versie bestaan uit een verbeterde cockpit, een nieuwe stuurautomaat en redundante hydraulische en elektrische systemen.
"Dankzij zijn recente innovaties blijft de H125 een ongeëvenaard product op het gebied van prestaties en prijs-kwaliteitverhouding. Deze nieuwe IFR-functie zal de missiecapaciteiten van de helikopter in alle weersomstandigheden uitbreiden, vooral voor kritieke missies zoals openbare diensten, waaronder politie, medische noodhulpdiensten en verbeterde training - allemaal missies waar wereldwijd veel vraag naar is, en in het bijzonder in Noord-Amerika," zei Jérome Ronssin, hoofd van het light helicopters-programma bij Airbus Helicopters.
Airbus Helicopters ziet certificering door de FAA, in de tweede helft van 2024, met de eerste leveringen tegen het einde van dat jaar.
Tegenwoordig vliegen bijna 4.200 H125-familiehelikopters rond de wereld in de meest veeleisende omstandigheden. De H125 is de absolute marktleider in de categorie lichte eenmotorige turbinehelikopters, waar het in 2022 een marktaandeel van 63% behaalde. Vorig jaar werden 161 H125-helikopters besteld, waarvan 39 in Noord-Amerika, een verkooprecord voor het afgelopen decennium.
Foto © Airbus Helicopters - Eric Raz