Bezig met laden...

Logboek

EASA onderzoek: 83% is positief t.o.v. UAM, 71% wil het zelf proberen

EASA onderzoek: 83% is positief t.o.v. UAM, 71% wil het zelf proberen

EASA heeft een eerste studie laten uitvoeren over de acceptatie van UAM (Urban Air Mobility) of stads-lucht-taxi's door de stadbewoners.

Tot op heden is de UAM ontwikkeling uitsluitend op het vlak van de toestellen gebeurd en is er bitter weinig geweten over de acceptatie van deze nieuwe vervoersmanier door de toekomstige gebruikers. 

EASA voorziet in de komende 3 à 5 jaar dat UAM hun intrede zullen doen in Europese steden en dus is het meer dan tijd om te weten hoe de Europese stadbewoners zal reageren op dit nieuw vervoersmiddel? Gaat de stadbewoners dit toestel accepteren en wel willen of durven gebruiken?  

Op deze en ander vragen liet EASA een bevraging doen in zes Europese steden bij in het totaal 4.000 inwoners. De steden die werden bevraagd waren: Barcelona, Budapest, Hamburg, Öresund, Milaan en Parijs. In ieder locatie werd standaardpopulatie van 600 inwoners gevraagd naar hun mening over UAM's, het gebruik ervan, mogelijke hinder, medisch gebruik, urgentie, en meer.

Een verkorte versie van het lijvige rapport van het onderzoeksteam van McKinsey en Arup Sound Labs kun je hier lezen. Alvast de top-10 bevindingen:

  1. 83% van de bevraagden staan positief tegenover UAM
  2. Grote steun voor het gebruik van UAM's voor publieke doeleinden (medische urgentie's, dringende leveringen, rampen, etc)
  3. Top 3 verwachte voordelen door de bewoners: snelheid, geen uitstoot, betere verbindingen
  4. Top 3 bedenkingen door de bewoners: veiligheid van de toestellen, omgevingslawaai, veiligheid door ongeoorloofd gebruik (gangsters, ...)
  5. Veiligheid van de toestellen moet minstens op het niveau zijn van de burgerluchtvaart
  6. Respect voor de omgeving: burgers willen geen negatieve impact op de dieren (60%) en geen geluidsoverlast (52%).
  7. Geluidsbelasting mag niet hoger zijn dan het huidige stadslawaai (een speciaal praktisch onderzoek werd hiervoor uitgevoerd door Arup Sound Labs)
  8. Nood om het vertrouwen van de burgers in de UAM's op te bouwen want actueel niveau van vertrouwen is slechts 53%.
  9. De infrastructuur (vertiports) moet goed geïntegreerd worden in het stadsbeeld.  
  10. Er moet een consistente regelgeving komen op elk niveau, Europees, nationaal en lokaal.

In het algemeen mag men concluderen dat de huidige acceptatiegraad voor een compleet nieuw en vrij onbekend transportmiddel beter is dan verwacht. Dat 71% van de respondenten de UAM zelf wil proberen is een vrij hoge score en dat 83% positief staan tegenover UAM's is beter dan men zou verwachten. Het vertrouwen in het onbekende, met slechts 51%, is wel aan de lage kant in verhouding tot de hoge acceptatiegraad. 

Het onderzoek toont EASA ook waar ze de nadruk moet opleggen om deze positieve 'vibe' niet te verliezen. Overigens zijn de resultaten niet alleen een werkstuk voor EASA maar ook voor andere disciplines zoals stadontwikkeling, milieu en beleid.

We kijken met spanning uit naar de eerste UAM's in onze grote steden!    

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *