Bezig met laden...

Logboek

2022: een terugblik...

2022: een terugblik...

Net voor het einde van het jaar willen we even terugblikken naar een paar hoogtepunten van het afgelopen en bewogen jaar 2022.   

Frank Robinson 1930-2022

De helikopterwereld verloor op 12 november 2022 met het overlijden van Frank Robinson een van de meest baanbrekende helikopterbouwers aller tijden. Vandaag zouden we het een 'disruptive innovation' noemen maar toen de Robinson R22 in 1975 zijn maidenvlucht maakten keken de gevestigde waarden met weinig interesse naar het kleine bedrijf uit Californië.

Intussen 47 jaar later heeft de Robinson fabriek in Torrance reeds 13.500 helikopters gebouwd en heeft het ontwerp van Frank Robinson het voor velen van ons mogelijk gemaakt om met een helikopter te leren vliegen. Frank Robinson creëerde een nieuwe markt voor een betaalbare helikopter.    

Bedankt Frank!  

 

Augusto Cicaré 1937-2022

Op 26 januari 2022 overleed de Argentijnse helikopterbouwer, Augusto Cicare op 84-jarige leeftijd na een slepende ziekte. Cicaré slaagde er als autodidact erin helikopters te bouwen en deze samen met zijn vliegopleidingssysteem over de hele wereld te verkopen.

Hij was heel wat minder bekend en minder succesvol dan Frank Robinson maar hij wist zich in de helikopterwereld te onderscheiden door op 21-jarige leeftijd de eerste helikopter in Latijns-Amerika te bouwen, de CH-1, naar een model van Igor Sikorsky. Later wist Cicaré nog verschillende andere kleine helikopters en trainingshelikopters te bouwen die vooral in Zuid-Amerika furore maakten. Zijn zonen zetten nu het bedrijf van hun vader verder. 

 

Helikoptermarkt maakt een licht maar positief herstel

Na vele jaren van kommer en kwel in de offshore helikopterwereld en de nasleep van de Covid-pandemie zagen we in 2022 toch wat lichtpuntjes voor de helikopterindustrie. De offshore-helikopteroperatoren zagen het aantal actieve olie- en gasboorplatformen voor het eerst in jaren terug groeien. En ook de vooruitzichten voor deze offshore-platformen zijn duidelijk minder negatief als voor de brutale Russische inval in Oekraïne. Op de lange termijn blijven de fossiele brandstoffen wel een verliezer. 

Deze oorlog was ook het startsein voor vele Defensie-ministeries om hun helikoptervloten te herbekijken. Een aantal verouderde Sovjethelikopters werden aan het Oekraïense leger gedoneerd en de Westerse helikopterfabrikanten kregen extra orders voor nieuwe helikopters. Sikorsky, Bell, Airbus en Leonardo zullen straks bij het bekendmaken van hun jaarcijfers kunnen uitpakken met een goed volgelopen orderboek. In 2023 zullen ze hun productieritme op een hoger niveau moeten tillen. 

Turkije heeft in 2022 laten zien dat het op gebied van militaire drones en helikopters, met onder andere de Bayraktar en de T129 ATAK, kan meespelen. President Erdogan heeft van de Turkse militaire luchtvaart een prioriteit gemaakt om zijn onafhankelijkheid te ondersteunen.

     

Re-volutie of e-volutie in de eVTOL industrie

De vraag was of we in 2022 een eerste certificatie zouden krijgen van een eVTOL. Het antwoord is dus NEEN. Buiten EHang durft voorlopig zelfs niemand een datum voorspellen in 2023 dus we moeten nog even op onze honger zitten. En wij niet alleen want intussen zijn er reeds 700 VTOL en eVTOL ontwerpen bekend die elk hun plaatsje in deze nieuwe luchtvaart willen opeisen. Venturecapitalisten en private equity zijn met US$ miljarden op deze markt gesprongen en willen stilaan zien of en hoe deze ontwerpen en hun investeringen het luchtruim mogen kiezen.

We verwachten in 2023 een eerste consolidatie in deze nieuwe luchtvaartwereld. Een aantal eVTOL startups zullen inzien dat het certificatie-traject te moeilijk en te duur zal uitvallen en zullen verdwijnen of consolideren. We verwachten wel een eerste certificatie in 2023 maar een echte doorbraak komt er niet voor half 2024 als op 26 juli de Olympische Spelen van Parijs zullen starten.  

 

En hoe verging het Helispot in het jaar 2022

  • We registreerden 28.328 vliegbewegingen in het Helispottersysteem van Benelux helikopters, 10% meer dan in 2021 
  • 22 september 2022 en 11 oktober 2022 waren de drukste helikopterdagen van 2022; we registreerden toen 115 verschillende helikopters boven de Benelux, en daarmee werd record van 20 juni 2018 toen 112 gekende helikopters boven de Benelux vlogen, verbroken.
  • We publiceerden niet minder dan 860 nieuwe artikels over ons favoriete onderwerp: helikopters! 
  • We konden 53 nieuwe fotoreportages plaatsen op de Helispot
  • Onze lezers en kandidaat piloten legden 2.454 PPL(H) examenmodules af 
  • In jaar 2022 kregen we gemiddeld 36.646 verschillende bezoekers per maand op de Helispot, 3.614 ervan kwamen ons zeer regelmatig bezoeken. 
  • Over het ganse jaar 2022 kregen we 604.586 bezoeken en werden 1.390.547 pagina's op de Helispot bekeken, weer een record
  • Onze aangepaste rubriek 'Heli For Sale' was zeer populair in 2022
  • Helispot was op 15 september 2022 reeds 14 jaar on-line en doet dat nog steeds zonder vervelende reclame of opdringerige pop-ups! 
  • Sinds 5 augustus 2019 is Helispot ook te volgen op Twitter 
  • Sinds 19 augustus 2019 is Helispot ook te volgen op Facebook
  • Helispot was in november 2022 Media Sponsor voor de tweede editie van de helikopterbeurs European Rotors show in Keulen

 

Na dit te lang verhaal van 2022 willen we afsluiten met een korte nieuwjaarsbrief voor 2023. We zijn klaar voor 2023 en zullen je dagelijks weer het helikopternieuws uit binnen- en buitenland brengen. 

Wij houden eraan om alle onze gelegenheidsjournalisten, fotografen, informanten en medewerkers van harte te bedanken voor hun zeer gewaardeerde medewerking in 2022. Onze - stijgende - "kijkcijfers" bewijzen dat onze lezers en kijkers de inhoud van de Helispot-website weten te waarderen!

We horen ook graag van onze lezers alle mogelijke helikopternieuwtjes, vliegverslagen, spotterinformatie of gewoon je ervaring met de Helispot. Stuur uw reactie, foto of ideeën naar [email protected], of [email protected], maar je kunt ook reageren via onderstaande contactbox. Vergeet ook niet uw mooie helikopterfoto's door te sturen! Bij voorbaat onze dank!

Gelukkig Nieuwjaar en maakt er een beter 2023 van!!

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *