Bezig met laden...

Logboek

Belang van pre-flight kan niet worden onderschat

Belang van pre-flight kan niet worden onderschat

Nu we weer mogen vliegen is wat opfrissing van procedures en checklists geen luxe. Het UHST (Amerikaanse Helicopter Safety Team) heeft een advies geschreven in verband met het uitvoeren van de pre-flight checklist. Veelal een verplicht nummertje, waar zeker als passagiers staan te wachten, soms achteloos aan voorbij gegaan wordt. 

Het UHST wil het belang van een correcte uitvoering van de pre-flight voor een veilige vlucht benadrukken en geeft ons 12 gouden regels om dit goed uit te voeren. Deze 12 acties kunnen uw leven redden!

  1. Laat je niet afleiden gedurende de pre-flight inspectie - laat bezoekers en passagiers gewoon even wachten
  2. Maak dat de rotor vrij staat en niet naar onderen wijst
  3. Kijk na of de hoofdrotor en de staartrotor bij het starten straks geen gevaar vormen voor de omstaanders, en neem desgevallend maatregelen
  4. Kijk de brandstoftank en het niveau na en verzeker de tankdop
  5. Als je toch gaat vliegen in moeilijke weersomstandigheden neem dan de nodige voorzorgen. Doe een extra check rond de helikopter, verzeker je ervan dat alle panelen en deuren goed afgesloten zijn.
  6. Als je bij controle van de hoofdrotor op een deel van de helikoper moet stappen of steunen, verzeker je ervan dat je altijd minstens twee contactpunten hebt
  7. Kijk na of alle controls in de juiste positie staan voor de start en verzeker je ervan dat ook de gashendel in juiste startpositie staat. 
  8. Als je onderbroken werd in het afwerken van je helikopter pre-flight checklist, begin dan gewoon opnieuw en neem geen risico
  9. Als PIC (pilot in command) moet je het best je passagiers zelf briefen, laat dit niet over aan grondpersoneel. Je passagier op de co-piloot stoel moet weten dat de cyclic geen hendel is waar hij zich kan aan vastklampen bij turbulentie.
  10. Verzeker je ervan dat je passagiers geen hoofddeksels dragen; mocht dit toch het geval zijn maak dan dat ze die vastmaken of verwijderen.
  11. Doe altijd je finale stap rond de helikopter voor je vertrekt.
  12. Verzeker je er zelf van dat je de helikopter pre-flight check-list volledig hebt afgewerkt zonder problemen voor je opstart. 

Ook na de vlucht moet je even rond het toestel voor een korte post-flight check. UHST heeft inspectieadviezen en ervaringen gebundeld op deze webpagina. Je doet er ook goed aan dit rapport even te lezen.

Weet dat 88% van helikopterongevallen op een of andere manier veroorzaakt worden door een menselijke interventie, in welke vorm ook. Focussen op de preflight en de checklists helpt om crashes te vermijden en levens te sparen. Misschien ook u!

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *