Dat de certificatie van de turbinehelikopter R66 door de EASA heel wat voeten in de aarde heeft, is een understament! Ondanks verwoede pogingen van Robinson om haar dossier aan te passen aan de eisen van EASA lijkt het maar niet te lukken.
Even was er vorige zomer wat hoop toen zowel Rusland in maart 2013 als Canada in mei 2013 hun goedkeuring gaven voor de R66 op basis van de aangepaste documentatie en testen. Gedurende de zomer deed EASA dan ook het openbaar onderzoek waarbij alle "belanghebbenden" hun mening konden geven.
Maar EASA en Robinson blijken geen goed huwelijk te hebben. We kregen vorige week een uitspraak van de EASA Board of Appeal binnen waarbij EASA een claim van Robinson van tafel veegt over de niet-betaling van een factuur van 280.000€ uit november 2012. Robinson stelde dat zij reeds 460.000€ had betaald in 2010 en 2011 voor de hangende certificatie van de R66 en dat zij die nieuwe factuur van 280.000€ betwiste.
In de twintig pagina's tellende uitspraak (die je hier kunt lezen) zie je een kroniek van een slechte relatie die uitmondt in een rechtzaak. Robinson kan nog in beroep gaan tegen deze uitspraak.
Of deze discussie ook invloed heeft op het verloop van de certificatie van de R66 zouden we mogen betwijfelen maar zeker is dat Robinson niet gelukkig is met de gang van zaken. EASA geeft geen commentaar op het lopende certificatieonderzoek.