Bezig met laden...

Logboek

In 1968 vloog de CH-53A Sea Stallion ondersteboven

In 1968 vloog de CH-53A Sea Stallion ondersteboven

Een helikopter is helemaal niet gemaakt om ondersteboven te vliegen. De complexe design van de rotorkop en de nodige flexibiliteit van de rotorbladen maken het vliegen ondersteboven niet mogelijk en zeer gevaarlijk moest je het al pogen.

Waarom? Omdat de rotorkop toelaat dat de flexibele rotorbladen bij het creëren van lift naar omhoog toe neigen (plooien). Als je dit zou doen bij een helikopter die ondersteboven vliegt zouden de draaiende en naar boven toe neigende rotorbladen de eigen romp en staart afkappen.

We kennen wel twee helikopters die toch ondersteboven kunnen vliegen. Hun rotorkop werd aangepast, de controls werd aangepast en de rotorbladen werden veel stijver en minder plooibaar gemaakt zodat ze de romp en de staart niet konden raken.

De meest bekende is natuurlijk de MBB BO105 waarmee het Redbull Aerobic team (D-HSDM en de D-HTDM) allerlei acrobatische stunt demonstreert. Kunstvliegen met een helikopter is niet iedereen gegeven en de FAA heeft slechts 4 helikopterpiloten een licentie toegekend om deze stunts uit te voeren. Chuck (Charles) Aaron is zonder meer de bekendste helikopter kunstvlieger en iedereen heeft reeds zijn spectaculaire video's gezien bij de Red Bulls of in zijn eigen opleidingsinstituut.

Een veel minder bekende helikopter die ook ondersteboven kan vliegen is de Sikorsky CH-53A. Veel minder spectaculair dan de MBB BO105 (2.000kg) is de bijna 15-ton Sikorsky VH-53A Sea Stallion daarom niet minder wendbaar. Op 23 oktober 1968 vlogen testpiloten van de US Marines en Sikorsky niet minder dan 5 loopings en 5 rolls. En de bedoeling was niet om de CH-53A te verkopen als aerobics helikopter maar wel om aan te tonen dat deze, op dat moment de zwaarste helikopter van het Amerikaanse leger, extreem wendbaar was en het kon opnemen tegen vergelijkbare vliegtuigen. Daarenboven was het toestel daardoor zeer veilig en kon het zonder problemen landen en opstijgen in moeilijk te bereiken plaatsen.

Zowel de MMB BO105 als de CH-53A zijn in de periode 1965 ontwikkeld en waren beide de voorlopers van een serie bekende en succesvolle helikopters, die vandaag de dag nog furore maken. De MMB BO105 vliegt thans verder als de Airbus Helicopters H145 en de CH-53A was de voorloper van de Sikorsky King Stallion CH-53K. 

Dus mocht je al willen, onderste boven vliegen met je helikopter is geen goed idee!

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *