De GAMA, de beroepsvereniging van de General Aviation Manufacturers, heeft de verkoopcijfers gepubliceerd voor het eerste kwartaal 2018. Wij hebben de verkoop van civiele helikopters vergeleken met vorig jaar en hieronder in een tabel verwerkt.
Fabrikant | 2017 # | 2017 $ | 2018 # | 2018 $ |
---|---|---|---|---|
Airbus | 74 | $303m | 49 | $207m |
Bell | 27 | $161m | 46 | $120m |
Enstrom | 1 | $1,4m | 5 | $3.4m |
Guimbal | 10 | $3.7m | 7 | $3m |
Leonardo | 12 | $62.6m | 29 | $270m |
Robinson | 69 | $37,5m | 88 | $45m |
Daarnaast waren er nog uitleveringen van militaire helikopters door NHI: 4 NH-90 in 2017 en 5 in 2018, door Bell 9 helikopter in 2017 en 9 in 2018 en door Sikorsky 32 helikopters in 2017 en 19 in 2018.
Type | Q1 - 2017 | Q1 - 2018 |
---|---|---|
R22 | 11 | 14 |
R44 | 37 | 56 |
R66 | 21 | 18 |
Een paar vaststellingen bij de cijfers:
- Airbus had een beduidend zwakker eerste kwartaal dit jaar als vorig jaar. Het verkocht 10 stuks H125 en 5 stuks H145 minder dan vorig jaar. Er werd dit kwartaal geen enkele H175 uitgeleverd, vorig jaar was dat 2 stuks.
- Bell leverde dit jaar 25 stuks JetRanger 505 X uit terwijl vorig jaar slechts 2 stuks werden geleverd.
- Enstrom heeft zijn overname door de Chinezen goed verteerd en levert nu 5 stuks naar China
- Guimbal breekt niet echt door; 30% minder in Q1 dit jaar is geen goed resultaat
- Leonardo begint het jaar 2018 veel beter dan zijn slecht jaar 2017; het nieuwe management kent een goede start.
- Robinson dacht dat de R22 op sterven na dood was, maar dat blijkt niet te kloppen. De R44 blijft de meest populaire Robinson helikopter terwijl de R66 met de Bell JetRanger 505 X een stevige concurrent heeft. Wat aantallen betreft is Robinson terug marktleider nadat vorig jaar Airbus het meeste helikopters verkocht.
Overal was het eerste kwartaal een traditioneel matig kwartaal met weinig uitschieters. Leonardo en Robinson zetten wel het jaar 2018 beter in dan 2017. De verkoop van offshore helikopters blijft op een zeer laag pitje.