Eergisteren berichten we over de nieuwe R44 die Robinson Helicopter Company inschreef in het US FAA register.
We kregen nu meer informatie via de de blog van HeliPaddy.com en kregen intussen ook de persrelease van Robinson binnen.
In hoofdzaak komt het hierop neer:
- Robinson bouwt met serienummer 30001 een R44 Cadet met 2 stoelen ipv 4; achteraan een speciale cargoruimte.
- Het toestel krijgt de naam R44 Cadet
- Deze R44 Cadet zal dezelfde motor krijgen als de R44 Raven I; maar deze wordt meer derated dan bij de R44 I
- De maximum snelheid (VNE) van de nieuwe R44 Cadet zal 110kts bedragen
- De R44 Cadet zal een lagere geluidslast hebben
- Goedkoper dan de R44 Raven I
- De FAA certificatie is bijna afgeleverd
- Eerste levering in Q1/2016
Het idee van een R44 Diesel is nog steeds actueel maar Kurt Robinson ziet een dergelijke ontwikkeling nog minimaal 2 jaar duren. Ook een electronische injectie voor de R44 is nog niet voor morgen. Het goede nieuws is dat aan beide projecten gewerkt of tenminste gedacht wordt.
Tot zover wat Robinson meedeelde; er werd niet bijvermeld dat de R22 stilaan zal worden afgebouwd. Het produktieaantal van de R22 is nu reeds gedaald tot minder dan 50 stuks per jaar.
Wordt ongetwijfeld vervolgt...