De operationele capaciteiten en het aantal opties voor de AW169 middelzware bi-turbine helikopter zullen verder ontwikkelen met de lancering van een IGW (increased gross weight) kit van 5.100 kg en een configuratie met 11 zitplaatsen die volledig voldoet aan het IOGP-rapport (International Association of Oil & Gas Producers). Beide opties zullen beschikbaar worden gesteld voor de AW169 versie met skids.
Sleutelfactor voor de uitbreiding van de capaciteit van de AW169 is het inherente groeipotentieel van het type dat geen wijzigingen in het ontwerp van cruciale componenten vereist. Vergeleken met het standaard maximale startgewicht van 4.800 kg, maakt de extra 300 kg die beschikbaar komt met de IGW-kit van 5.100 kg het inschepen van extra drie passagiers mogelijk of de toevoeging van brandstof voor ongeveer extra een uur vliegen.
Het grote voordeel is dat bestaande exploitanten van AW169 versie met skids de IGW-kit van 5.100 kg achteraf kunnen inbouwen om de mogelijkheden van hun helikopter te vergroten.
Als extra optie komt een configuratie met 11 zitplaatsen, volledig in overeenstemming met het IOGP Report 690 (Offshore Helicopter Rated Practices), en een nieuw modulair brandstoftanksysteem beschikbaar. Ook een optie voor twee extra Type IV nooduitgangen in de cabine komt beschikbaar, waardoor het totaal aantal nooduitgangen toeneemt van vier tot zes. De configuratie met 11 zitplaatsen zal beschikbaar zijn op de skid-versie in combinatie met de IGW-kit van 5.100 kg. Met deze oplossing kan de AW169 voldoen aan nog veeleisendere offshore-transportvereisten op het gebied van laadvermogen, bereik en naleving van de nieuwste IOGP-normen.
De certificering van de IGW-verhoging wordt verwacht in 2024, terwijl de certificering van de 11-zitsconfiguratie met nieuwe modulaire brandstoftank in 2026 gepland staat.
Er zijn vandaag reeds meer dan 320 AW169’s besteld, waarvan ongeveer 170 toestellen al werden uitgeleverd vanaf de eindassemblagelijn van Leonardo in Vergiate (Italië) aan operators in meer dan 30 landen. De mondiale vloot heeft ruim 170.000 vlieguren geregistreerd onder allerlei activiteiten en omstandigheden. De vlootleider heeft meer dan 3.700 vlieguren gemaakt tijdens EMS-operaties in Zweden.
Foto's © Leonardo Helicopters