Bezig met laden...

Logboek

Op bezoek bij... Jef Keuppens en zijn vloot Bell 47 (deel 2)

Op bezoek bij... Jef Keuppens en zijn vloot Bell 47 (deel 2)

Op bezoek bij... Jef Keuppens (zie ons artikel gisteren) bracht ons ook in de hangaar van zijn helikoptervloot.

Zoals steeds bij Jef is alles piekfijn in orde en tot in de puntjes verzorgd. De oldtimer helikopters Bell 47 worden hier op de best mogelijke manier bewaard, verzorgd en luchtwaardig gehouden. 

Hier een overzicht van de drie knappe oldtimers uit de Keuppens-vloot.

 

 

Bell 47G met registratie OO-TCT

Deze Bell 47G is de oudste van de vloot en dateert uit 1955. Maar de vliegwaardigheid is perfect zelfs na 66 jaar gaat hij perfect van de grond! Weinig helikopters van die leeftijd staan in zo'n mooie staat en zijn ook technisch volledig in orde. 

Het toestel heeft nog een Franklin pistonmotor met 200hp vermogen en werd in 1955 in dienst genomen bij de Franse ALAT (Aviation légerère de l'Armeé de Terre) in de GH 1 compagnie. Het toestel vloog bij de ALAT met registratie 047 tot in juni 1979 toen het na 2.701 vlieguren uit dienst werd genomen. Je kunt hier de geschiedenis van het toestel in Franse legerdienst eens nalezen.

Het toestel kreeg dan een plaats in het Franse civiel luchtvaartregister als F-GCCL tot Jef Keuppens het kocht en op 29 januari 2021 werd uitgeschreven. Jef bracht het naar België en het werd als OO-TCT ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister.

 

 

 

 

 

 

 

Bell 47G-2 met registratie OO-KAB

Deze Bell 47G-2 dateert uit 1956. Hoewel het toestel met zijn 65 jaar op pensioen zou moeten gaan vliegt hij nog regelmatig en is in perfecte staat. Jef zorgt er voor dat er geen detail over het hoofd wordt gezien, veiligheid staat bovenaan, zelfs bij oldtimers.

De 47G-2 kreeg voor het eerst een Lycoming zescylinder pistonmotor type VO-435 met 212hp vermogen en werd in 1956 in dienst genomen bij de Franse ALAT (Aviation légerère de l'Armeé de Terre) bij de GAOA compagnie in Meknès. Het toestel vloog bij de ALAT met registratie 117 tot in april 1976 toen het na 2.213 vlieguren uit dienst werd genomen in Montauban. Je kunt hier de geschiedenis van het toestel in Franse legerdienst eens nalezen.

Het toestel kreeg dan een plaats in het Franse civiel luchtvaartregister als F-BTSM tot Jef Keuppens het kocht. Hij bracht het naar België en het werd als OO-KAB ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister op 10 februari 2021.

 

 

 

 

 

 

 

Bell 47G-3B-1 met registratie OO-SOL

Deze Bell 47 is 'jongste' van de Keuppens-oldtimervloot en dateert uit 1966. Het toestel is zeer uniek en voor zover we konden nagaan is er slechts één ander toestel luchtwaardig gebleven en vliegt in het Red Bull stuntteam in Oostenrijk. 

Het is afkomstig uit de Britse RAF waar het vloog met registratie XT227 als een Sioux AH-1. Het toestel werd door Bell gebouwd met een pistonmotor maar werd door de firma Soloy omgebouwd en kreeg als eerste Bell een turbinemotor ingebouwd, een Allison 250-C20B.   

Na zijn de-militarisering wordt het een burgerhelikopter met Britse call-sign G-BHKB op 9 Januari 1980. In februari 1987 vliegt het toestel naar Duistland en wordt er ingezet voor sproeiwerkzaamheden als D-HAAA. Op 22 mei 2006 crasht het toestel in het Duitse Leiwen an der Mosel en blijft als wrak bewaard. Het wordt op 30 mei 2017 uit het Duitse luchtvaartregister geschrapt.

In 2018 brengt wijlen Eric Bussé het toestel naar Belgie en het wordt ingeschreven in het Belgisch register op 8 maart 2018. Het maakt een eerste testvlucht op 3 oktober 2018. Technisch blijkt niet alles in orde en het duurt tot .... voor het toestel echt luchtwaardig wordt. 

 

 

 

 

 

 

Hieronder een video van de andere Bell 47G Soloy in aktie bij het Red Bull stuntteam

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *