Bezig met laden...

Logboek

Een nieuwe squawk in de Belgische FIR: 5101

Een nieuwe squawk in de Belgische FIR: 5101

De BCAA Safety Promotion heeft een nieuwe “Aviation Safety Information Leaflet (ASIL)” uitgegeven over de “Frequency Monitoring Code (FMC) 5101”.

Deze FMC 5101 van toepassing is vanaf donderdag 7 september 2023 en strikt beperkt is tot de Belgische FIR (Luxembourg excluded).

Wat is er nieuw?  

  • Skeyes heeft besloten om de FMC squawk 5101 te introduceren, waardoor piloten de frequentie kunnen monitoren zonder zich aan te melden of in te bellen, zodat ze zich kunnen concentreren op het vlieg- en navigatiegedeelte van hun vlucht.
  • De FMC squawk 5101 is geen verzoek om vluchtinformatie, maar informeert de luchtverkeersdiensten dat de piloot de FIC-frequentie bewaakt en dat er contact met hem kan worden opgenomen zolang de code op de transponder is geselecteerd.
  • Het doel is duidelijk om de frequentiebezettingstijd en de werkdruk voor zowel piloten als vluchtinformatiediensten te verminderen.

Waarom deze verandering? 

  • De vluchtinformatiedienst kan in de zomer zijn verzadigingspunt bereiken, maar ook in de winter, vooral tijdens dagen met mooi weer of na een lange periode zonder VMC-condities.  
  • De omvang van het gebied voorzien van FIS en de hoeveelheid verkeer maken het een uitdaging om elke gebruiker op de frequentie een goed niveau van dienstverlening te bieden. Schendingen van het luchtruim en frequentieverzadiging hebben aanleiding gegeven tot veiligheidsincidenten.

Belangrijk:

 

Onze analyse & conclusie:

  • Het is juist dat op sommige ogenblikken de 'Brussels Information' frequentie (126.9 Mhz) zeer moeilijk bereikbaar is door een groot aantal VFR-piloten welke 'Flight Info Services' vragen. Dat men een oplossing zoekt voor dit probleem is toe te juichen.
  • Anderzijds creëert een groter aantal helikopters en vliegtuigen in de lucht op dergelijk moment ook een groter veiligheidsrisico als er geen 'Flight Information services' worden aangevraagd en men FMC 5101 gaat squawken.
  • Overigens zijn er nu ook al VFR-vluchten die in G-gebied gewoon niet inbellen en 7000 squawken.
  • Voor de piloot is het vliegen en uitluisteren met FMC 5101 qua workload niet minder dan inbellen en onder squawk 2000 vliegen.
  • Een echte oplossing voor overbelasting van de frequentie is het G-gebied op sommige momenten te splitsen in twee frequenties (en deze bij kalme momenten weer samen te voegen). 

Uw idee?

  • Wat denk jij van deze FMC 5101? 
  • Laat ons jouw mening weten via onderstaande reactie-box 

1 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *