Bezig met laden...

Logboek

USHST promoot 8 manieren om helikopter training te verbeteren

USHST promoot 8 manieren om helikopter training te verbeteren

Het Europese en Amerikaanse Safety team (EHEST & USHST) werken koortsachtig verder om het aantal dodelijke crashes met helikopters drastisch te verlagen. De betere technische kwaliteit van de helikopters heeft reeds positief bijgedragen aan deze vermindering maar de menselijke factor speelt nog altijd voor meer dan 85% in de oorzaken van de crashes.

USHST heeft net de resultaten gepubliceerd van een studie naar de invloeden van de basis helikopter training op het later evolueren van een piloot en zijn veiligheidsmanagement. Uit deze studie kwamen 8 aspecten naar voor waar in de opleiding meer aandacht moet aan gegeven worden.

  1. Hoe gevaren en fouten managen als een helikopterpiloot.
    • Threat & Error Management (TEM) focust op het elimineren van gevaren en fouten gedurende, voor en na elke vlucht.  Vandaag de dag zijn onze trainingen teveel gericht op het maken van de juiste beslissingen als er al een gevaar is of een fout gebeurt is.
    • Het TEM model is in de commerciele burgerluchtvaart een bewezen concept dat reeds veel en zware ongevallen heeft vermeden. Het introduceren in de helikopterwereld zal zeker een positieve impact hebben.
  2. Een geleidelijke introductie tot autorotatie training
    • Er gebeuren teveel crashes bij het trainen van autorotatie's; sommigen verklaren dat er meer crashes gebeuren met autorotatie training dan er levens worden gered met effectieve autorotaties.
    • Het aanleren van autorotaties moet volgens UHST meer geleidelijk verlopen en over verschillende trainingen worden geintroduceerd. Vandaag trainen we autorots is niet de juiste manier om een moeilijk hoofdstuk als autorotatie aan te pakken.
    • De eerste lessen geven een idee van het concept autorotatie en leren het manoeuver aan op grote hoogte zonder te landen. Na enige lessen en als de student dit aspect onder de knie heeft kan men niet alleen het begin van de autorotatie aanleren maar ook de verschillende vervolgmanoeuvers, en later ook op lagere hoogte en de landing.
  3. Ontwikkel een standaard training voor autorotaties en noodgevallen
    • Er zijn teveel verschillen in de manier waarop trainingen voor noodgevallen en autorotaties worden gegeven.
    • De training richtlijnen van de FAA en EASA verschillen vandaag de dag teveel van de gangbare praktijk in de verschillende vliegscholen.
    • Een team van industrie experten moet zich samenzitten en tot een consensus komen om een eenduidig en praktische richtlijn te komen hoe autorotatie en noodgevallen training moet worden gegeven door de instructeurs in alle vliegscholen.
  4. Transitie training moet worden verbeterd
    • Transitie training is niet voldoende gestandaardiseerd en niet voldoende ernstig genomen. Transities tussen piston en turbine, of tussen normale en glas cockpit of tussen tweebladige of meerbladige rotoren moeten beter worden afgestemd en niet overgelaten worden aan de discretie van de instructeur.
    • De huidige documentatie voor transities moet worden upgedate op de laatste stand van de technologie en de instructies uitgegeven door AOPA, EAA, FAA, GAJSC, HAI en anderen moeten op elkaar worden afgestemd. Men moet komen tot een nieuwe richtlijn en toolkit die al deze organisaties en al de vliegscholen en instructeurs kunnen gebruiken.
  5. Ontwikkelen van een 'best practices' voor de leerling piloten met betrekking tot pre-flight risico-inschatting
    • We kunnen een groot aantal crashes en incidenten vermijden door een adequate pre-flight voorbereiding.
    • Het moet een onderdeel worden van de training van onze piloten zodat ze weten welke aspecten er bijdragen tot risico's gedurende de vlucht. Niet alleen de technische pre-flight is hier van belang maar ook meteo, vluchtplan, nieuwe omgevingen, onbekende landingsplaatsen, confined area's, Notam, vliegbeperkingen en andere aspecten.
    • Er moet aangeleerd worden hoe men ook NEE kan zeggen tegen de baas wanneer de piloot van mening is dat hij niet veilig kan vliegen.
  6. Stimuleer het gebruik van simulatoren om 'outside-the-envelope' scenario's te trainen
    • Daar waar het technisch of economisch niet haalbaar is om dergelijke gevaarlijke risico manoeuvres te trainen moeten we gebruik maken van de simulator.
    • Manoeuvres zoals LTE (loss of tail rotor effectiveness), vortex ring state/settling with power en zelfs autorotaties kunnen zonder gevaar op de simulator worden uitgevoerd aan een betaalbare prijs.
  7. Gebruik de simulator training voor spatial disorientation
    • Iedereen die reeds onverwachts in een IMC situatie is gekomen weet hoe angstaanjagend deze situatie is. Men heeft geen tijd om na te denken en bij gebrek aan training doet men de verkeerde dingen.
    • Een simulator en/of basic IMC training moet elke piloot op dergelijke situatie voorbereiden; dit is gen luxe maar een absolute noodzaak.
  8. Gebruik de simulator om alle risico scenario te trainen en te repeteren
    • De helikopter training zou het gebruik van de simulatoren in het algemeen meer moeten promoten in de 'ab initio' training. Het moet een gewoonte worden zodat men ook na de opleiding regelmatig de simulator ingaat om beter te leren omgaan met situaties die men hopelijk nooit zal voorhebben.

Deze 8 aspecten van de training zullen sterk bijdragen tot het veilig vliegen van onze piloten in de rest van hun carriere en het is van groot belang dat we deze 'ab initio' meegeven. Het is nu aan de luchtvaartautoriteiten, de vliegscholen en de instructeurs om deze aanbevelingen om te zetten in concrete richtlijnen en actie's. We zullen niet alleen betere piloten opleiden maar ook het aantal fatale crashes zien verminderen.

Many Safe Flights

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepubliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *