De luchtvaartshow in Farnborough was een ideale moment om een aantal hot topics te bespreken met de aanwezige vertegenwoordigers van de fabrikanten.
Een belangrijke uitspraak kwam van Airbus die stelde dat er geen plannen zijn om de productie Super Puma stop te zetten. Er werd wel bijgezegd dat het orderboek tot einde 2017 erg dunnetjes is.
Airbus Helicopters chief executive Guillaume Faury vertelde dat de crash bij Bergen, die het leven koste aan 13 mensen, een immense shock was voor Airbus Helicopters. Maar Faury bevestigde dat het product Super Puma zeker een toekomst heeft. Hij zei letterlijk: " We believe in the SuperPuma-range!"
Gepeild naar de oorzaak van de crash in Noorwegen die de oorzaak was van het algehele vliegverbod van de H225 / EC225 in Europa, zei Faure dat Airbus diepgaande onderzoeken voert naar de oorzaak van het fatale probleem met de rotorkop. Airbus Helicopters moet weten of er een design probleem, een productieprobleem of een onderhoudsprobleem aan de oorzaak lag van het tragische ongeval.
Hij stelde ook de degelijkheid van de Super Puma niet in vraag; het toestel heeft 5.3 miljoen vlieguren in de laatste 30 jaar. Dat de verkoop zal slabakken door deze veiligheidsproblematiek bevestigde Faure maar vertelde er in een adem ook bij dat de olie- en gasindustrie al wat langer zijn bestellingen voor nieuwe helikopters heeft uitgesteld.
Op korte termijn heeft Airbus Helicopters zijn hoop gevestigd op een bestelling van 32 Super Puma's in Singapore voor een totale prijs van 1 miljard dollar. Die bestelling werd bevroren naar aanleiding van de crash in Noorwegen. Airbus Helicopters is ook nog in de running voor een aantal militaire helikopters voor Polen.