Op 7 Juni 2018, schreef Piloot en Vliegtuig in een stuk over de Bell 505 het volgende:
"RUAG Aviation mag van helikopterfabrikant Bell als eerste Europese bedrijf de nieuwe 505 Jet Ranger X gaan onderhouden. Ook mogen medewerkers van het Zwitserse bedrijf in Sion geëxporteerde helikopters voor de Europese markt gaan assembleren."
Na een vraag van een attente lezer verbaasde het ons dat het Zwitserse RUAG Aviation de eerste zou zijn die de Bell 505 JetRanger mag onderhouden omdat er intussen reeds een aantal Bell 505 helikopters in UK, Polen, Belgie en Frankrijk vliegen en dat deze in verschillende Bell dealerships zijn geassembleerd en vliegklaar gemaakt.
We vroegen ook het Belgische ATB of zij de Bell 505 mochten assembleren en onderhouden en kregen per kerende de certificaties die aantoonden dat ATB reeds in Februari 2018 goedkeuring kreeg om dit helikoptermodel te assembleren en te onderhouden.
We keken ook het originele persbericht van RUAG Aviation na en daar schrijft RUAG dat ze een van de eerste Europese bedrijven is die een Bell 505 mag assembleren en onderhouden...helemaal niets mis mee. Alleen is de tekst in Piloot en Vliegtuig is geen correcte weergave van wat RUAG schreef.
Geen fake nieuws dus!