Airbus Helicopters wil helikopters verder 'decarboniseren', meer vermogen met minder uitstoot!
Helikopters van tegenwoordig spelen een sleutelrol bij missies die het milieu helpen beschermen, zoals brandbestrijdingsoperaties of wetenschappelijke projecten waarvoor luchttransport nodig is. Pionieren in emissievrije vluchten is het nieuwste gebied waarin helikopters een belangrijke bijdrage willen leveren.
Helikopters zijn verantwoordelijk voor minder dan 1% van de CO²-uitstoot van de luchtvaartindustrie, maar er wordt hard gewerkt om dit cijfer verder terug te dringen. Onderzoek heeft aangetoond dat brandstof de belangrijkste bron van CO²-uitstoot (95%) is gedurende de hele levenscyclus van een helikopter.
Dankzij gezamenlijke inspanningen met motorfabrikanten in de afgelopen vijf decennia zijn de compressieverhoudingen en efficiëntie van helikopterturbines toegenomen om de volgende resultaten te leveren:
- De nieuwste generatie motoren bieden drie keer meer vermogen en een vermindering van 50% van de CO²-uitstoot in vergelijking met hun collega's van 50 jaar geleden.
- De tweemotorige Airbus H160 van de volgende generatie profiteert nu reeds van 15% minder brandstofverbruik in vergelijking met de vorige klasse motoren, dankzij de Safran Arrano-motor.
- Extra brandstofbesparingen kunnen worden toegeschreven aan nieuwe aerodynamica en massaverbeteringen van de helikopter, aspecten die nu al deels aanwezig zijn in het huidige assortiment.
- Alle Airbus helikopters kunnen nu reeds vliegen op 50% SAF (sustainable aviation fuel) en kunnen daardoor reeds 50% minder CO² uitstoten. Safran test nu reeds een helikoptermotor die 100% SAF gebruikt, welke de CO²-uitstoot tot 80% kan verminderen.
Samenwerken om CO²-uitstoot te verminderen
Airbus Helicopters is betrokken bij verschillende onderzoeksprojecten die tot doel hebben de CO²-uitstoot van helikopters te verminderen. Een belangrijk voorbeeld is het Clean Sky-programma van de Europese Unie.
- Clean Sky 2: In samenwerking met 40 partners in 13 Europese landen heeft Airbus Helicopters de snelle helikopterdemonstrator Racer ontwikkeld , met als doel de beste afweging te maken tussen snelheid, kostenefficiëntie en missieprestaties. Het huidige helikopterproductassortiment zou ook kunnen profiteren van het testen van de innovatieve eco-mode-functie van de Racer - het inschakelen van een of beide turbinemotoren, afhankelijk van de vliegfase; dit kan leiden tot een extra vermindering van 15% van de CO²-uitstoot.
- Clean Sky 3: Dit onderzoeksprogramma zal naar verwachting een accelerator zijn voor de ontwikkeling en demonstratie van disruptieve technologieën en incrementele innovaties om emissiereducties in de luchtvaartindustrie mogelijk te maken. Airbus Helicopters is momenteel in gesprek met de Europese Unie om deel te nemen aan dit programma (2021 - 2027).
- Nationale onderzoeksprogramma's: deze zijn ook gestart in Frankrijk en Duitsland met als doel het gebruik van alternatieve brandstoffen in te zetten en de weg vrij te maken voor hybridisatie.
Lees ook: "Airbus Helikopter ziet 'cleane' helikopters in de 'nabije' toekomst"
In de komende weken komen we terug op Clean Sky 2 en de Racer helikopterdemonstrator.