De nieuwe CEO van Eurocopter heeft opgeroepen om meer gebruik te maken van automatisering tijdens helikoptervluchten in ongunstige omstandigheden; dit zou de kans op toekomstige ongevallen te verminderen. Offshore helikopters worden zeer dikwijls geconfronteerd met moeilijke weersomstandigheden en de druk van de offshore-werkers is dikwijls groot om tijdig naar huis te kunnen.
Na de fatale crash van een Eurocopter AS332 L2 in de Noordzee op 23 augustus 2013, is de Super Puma vloot nu onder grote publieke "controle", met veel discussie over de behoefte aan meer hands-on vliegende vaardigheden.
Alhoewel CEO Guillaume Faury geen commentaar wou leveren op de oorzaken die crash met de Super Puma met call-sign G-WNSB zouden hebben veroorzaakt, zei hij dat het Eurocopter sterk gelooft in de voordelen van geavanceerde besturingssystemen die een grotere automatisering van de vlucht bieden. Hij is ervan overtuigd dat dit meer veiligheid zal bieden.
'Al we meer informatie hebben over wat er is gebeurd zullen we lessen moeten trekken uit deze crash. Nu moeten we wachten op meer informatie.' vertelde Faury aan het magazine Shephard op 13 september.
'Maar het lijkt er meer en meer op dat de menselijke factoren een grote rol in dit ongeval speelden en we zullen zien wat de AAIB ons kan vertellen over de omstandigheden van het ongeval. Wij bij Eurocopter investeren in het op de markt brengen van producten met een high-end automatische piloot en blijven erbij dat dit de veiligheid sterk zal verbeteren.'
'De EC225 is vandaag de meest geavanceerde helikopter in zijn gebied, en het gebruik van de automatische piloot van de EC225 beschermt tegen een groot deel van de functionele menselijke factoren, fouten en mislukkingen. Dit is iets wat we blijven zeggen - en kunnen aantonen - deze technologie van de EC225 is de meest geavanceerde en de veiligste op de markt '
Faury zei dat het bedrijf niet was voorbereid was op de wijdverspreide sociale media attentie na het incident, maar begreep dat de wereldwijde gebruikers van de Super Puma overtuigd waren dat het snel hervatten van vluchten met het EC225 de enig juiste beslissing was.
Zowel de Britse Air Accidents Investigation Branch (AAIB) als de Civil Aviation Authority hebben binnen twee weken na de crash, verklaringen uitgegeven waarin ze duidelijk stelden dat er geen bewijs was dat de oorzaak van de crash een technische storing zou zijn geweest. Deze verklaring nam de druk weg bij Eurocopter (en de ganse offshore helikopter community) maar stelt een precedent dat de AAIB en de CAA zo snel na een ongeval moeten communiceren. Dit is wat voor alle duidelijkheid niet altijd kan, zeker niet in meer complexe crashes.
Dat Bristow en CHC intussen aankondigden om de handen in elkaar te slaan en de veiligheidsprocedures samen te herbekijken is ook een duidelijk teken aan de wand dat er meer dan waarschijnlijk menselijke fouten zijn gemaakt bij de crash van de SuperPuma AC332 L2 / EC225.