Bezig met laden...

Logboek

Nieuws uit onze nationale luchtvaartregisters

Nieuws uit onze nationale luchtvaartregisters

In de afgelopen maand oktober konden we weer wat meer nieuws sprokkelen uit onze nationale luchtvaartregisters. 


Nieuwe Bell 407GXi ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister als OO-DOU

Op 25/10/21 werd een nieuwe Bell 407GXi met serienummer 54957 als OO-DOU geregistreerd op naam van Jan Construct nv met basis te Pecq/Warcoing (EBPW). Het toestel had eerder de Canadese fabrieksregistratie C-GVST(3).

Op 08/11/21 is de helikopter vanuit Canada gearriveerd in de haven van Antwerpen. Gisteren werd het toestel ontscheept (zie onderstaande foto's ATB) en klaargemaakt voor de ferryvlucht van Antwerpen naar EBKT - Wevelgem, waar het zal worden klaargestoomd voor de keuring.

 

 

 

 

 

 

 

De kenletters OO-DOU werden in het verleden al eens gebruikt door Jan Douterloigne voor de bekende Agusta-Bell 206B JetRanger III met serienummer 8718 tot 16/01/97. Toen werd deze helikopter verkocht aan Freddy Van Roey die de kenletters OO-DOU behield voor deze JetRanger tot op 13 september 2013 het toestel geschrapt werd uit het Belgisch register. Sinds 2014 vliegt het toestel als EC-LYP bij Helidream Canarias op de Helipuerto de Adeje op de Canarische Eilanden.

 

NHV verkoopt Airbus EC-145 (MBB BK.117C-2) met registratie OO-NSL

Deze Airbus helikopter EC-145 met registratie OO-NSL werd op datum van 01/10/21 officieel uitgeschreven uit het Belgische register. De helikopter vloog voor NHV in Frankrijk als SAMU59.

De OO-NSL werd verkocht aan SAF Helicopters, Albertville (FR). Op 24 september 2021 werd het toestel naar Frankrijk overgevlogen waar het op 03/11/21 als F-HPAS officieel werd geregistreerd op naam van SAF Helicopteres met thuisbasis te Albertville.  

 

De Schweizer OO-LUY van de firma Luyckx vliegt nu in Nieuw Zeeland

Op 14 juli 2021 werd de Schweizer 269C met serienummer S1780 en registratie OO-LUY uit het Belgisch register uitgeschreven met bestemming Oostenrijk.

Groot was onze verwondering dan ook toen we informatie binnenkregen dat het toestel inmiddels in Nieuw-Zeeland vliegt. Het werd daar ingeschreven als ZK-HFD voor de nieuwe eigenaar Mid West Helicopters.

 

 

Eerste vlucht van de Leonardo AW189 met registratie PH-EUL van CHC Nederland

Op 22 oktober 2021 vloog CHC Nederland voor het eerst met haar Leonardo AW189 met registratie PH-EUL.

Het toestel is reeds sinds 2019 in dienst bij CHC in de UK maar vloog vanaf Den Helder voor het eerst onder CHC Nederland naar het K5P platform in de Noordzee. De vlucht werd uitgevoerd voor Total Energies.  

 

OO-SAF gaat in Frankrijk vliegen

Na zijn 12-jaar overhaul bij Aircraft Solutions te Beek (EHBK) maakte de Robinson R44 Raven 2 met registratie OO-SAF, op 20 september 2021 zijn eerste testvlucht. Het toestel kreeg ook een nieuwe eigenaar en werd ingeschreven op naam van Heli Support Ebvba met als de Franse thuisbasis Montpellier/Candillargues.

De nieuwe eigenaar is het Franse Helicopteres de Camargue die haar basis heeft op het vliegveld van Montpellier/Candillargues (F). De OO-SAF vertrok op 13/10/21 vanaf de Nederlandse luchthaven Maastricht/Beek, om de daags nadien op zijn nieuwe thuisbasis in Zuid-Frankrijk aan te komen. 

 

RotorWay Exec 162F met registratie OO-138 verkocht

Op 5 november 2021 werd een Mercedes bus met een aanhanger en Roemeense nummerplaat door de Amsterdamse politie van de weg geplukt. De aanhanger was geladen met een gele RotorWay zelfbouw helikopter en een box met de rotorbladen maar zonder kenteken. Blijkbaar was de aanhanger niet reglementair uitgerust of niet correct beladen want de politie droeg de chauffeur op de aanhanger af te koppelen en achter te laten bij de parkeerplaats van McDonald's Amsterdam Noord.

Via de serienummer konden we achterhalen dat de gele RotorWay een bekende is in het Belgisch register. Het betreft de RotorWay Exec 162F gebouwd in 1994 en op 13 november 1996 voor het eerst ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister met registratie OO-138 en serienummer 6045. Het was een  zelfbouwpakket dat in 1994 door Rotorway was samengesteld en door het Belgische Heliborne International Trade s.a. (in faling 22 sept 2014) werd gebouwd. Het toestel was toen geschilderd in rood en blauw met een gele strip.

Het werd nadien eigendom van Roger Absalon maar deze heeft het toestel verkocht in juli 2011. De nieuwe eigenaar, O. Rougraff uit Dour (B) stalde het toestel officieel op het vliegveld van het Belgische St-Ghislain maar het toestel stond in diens magazijnen te Dour. Het toestel heeft reeds vele jaren niet meer gevlogen en heeft in het totaal 143 vlieguren op de teller staan.

Enige tijd geleden stond het toestel op de veilingsite van Troostwijk te koop en nu is het toestel blijkbaar verkocht voor €26.000 (plus BTW en veilingskosten). Voor zover we konden te weten komen is het toestel sinds vele jaren niet meer vliegwaardig. Het toestel staat wel nog steeds ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister als OO-138, maar we verwachten dat het toestel eerstdaags zal worden uitgeschreven.

 

Wil je je foto's op de Helispot posten?

Helispot is altijd op zoek naar mooie foto's en video's van helikopters die in de Benelux vliegen. Als je deze wil delen met de lezers van Helispot, met vermelding en behoud van je copyrights natuurlijk, mag je die altijd doormailen aan ons emailadres.  Bij voorbaat dank!

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *