Bezig met laden...

Logboek

90e verjaardag van de Russische Helikopters

90e verjaardag van de Russische Helikopters

Rusland vierde de negentigste verjaardag van de burgerluchtvaart in het land op 9 februari 2013.

De tentoonstelling, getiteld "Russische civiele luchtvaart – 90 jaar in de lucht en op de grond", eert deze verjaardag voor lucht-en ruimtevaart van het land, en de foto's leggen de geschiedenis van de civiele helikopters en vliegtuigen vast. Het is een display van unieke foto's van de lucht-en ruimtevaart uit de jaren 1930 tot heden, van de eerste ontwikkelingen tot de nieuwste machines.

Helikopter productie heeft een apart hoofdstuk in de geschiedenis van Russische burgerluchtvaart. De lijst van grote lucht-en ruimtevaart constructeurs zou niet compleet zijn zonder Mikhail Mil en Nikolai Kamov, de briljante helikopter-bouwers die de basis gelegd voor de sector die groeide en zich versterkt door de jaren vijftig en zestig. De namen Mil en Kamov staan bekend over de hele wereld, en zijn een echt Russische merk geworden.

De tentoonstelling in Sheremetyevo bevat foto's uit de archieven van het gerenommeerde Mil en Kamov. De foto's zijn een dagelijkse kroniek als van het werkelijke leven van degenen die de helikopters gemaakt en geëxploiteerd hebben.

De foto toont de Ka-18; het toestel ontving in 1958 een gouden medaille op de Wereldtentoonstelling in Brussel.

Dan is er de superzware en ervaren Mi-12, die een wereldrecord heeft door het opheffen van 40 ton van lading tot een hoogte van 2.000 meter. Een ander record-houder is de Ka-26, die vijf merktekens van de wereld heeft bevlogen.

In de andere foto's is er miniatuur V-7 – de 'enige' helikopters (*1) in de wereld met turbojet motoren aan de uiteinden van de rotorbladen. En natuurlijk is er een portret van het land eerste transporthelikopter – de Mi-4 – aan het werk, een landing op het dak van een gebouw in Moskou. Klik hier voor de foto's

Passagier, medische en landbouw versies van de Mi-4 werden geproduceerd naast het vervoersmodel met 3,852 stuks vervaardigd in totaal.Helikopters zijn onmisbaar in de burgerluchtvaart omwille van hun flexibiliteit, hun vermogen tot landing op ruwe grond en hun zuinig brandstofverbruik. Voor veel civiele operaties maakt dat helikopters kunnen opstijgen en verticaal landen een groot voordeel ten opzichte van vliegtuigen.

"Rusland is ontworpen voor helikopters," zei Mikhail Mil. Rusland heeft een trotse traditie en een lange geschiedenis van de helikopter industrie.

(*1: In onze bijdrage over NHI konden we aantonen dat ook Nederland reeds een helikopter gemaakt heeft met stuwmotoren op de rotorbladen; Rusland is dus zeker niet de enige. Ook Hiller in de US deed pogingen maar uiteindelijk was niemand suksesvol met deze technologie.

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *