Russian Helicopters gelooft sterk in zijn nieuwe Ansat helikopter en wil deze verder ontwikkelen.
De nieuwe helikopter wordt gebouwd door dochtermaatschappij Kazan Helicopters en zij kregen de opdracht de helikopter uit te rusten met een urgentie drijfsysteem. Dergelijk systeem laat de helikopter toe in geval van problemen op het water te landen en de overlevingskansen van de bemanning en de passagiers te maximaliseren.
Het systeem zal worden gecertificeerd en Kazan Helicopters vliegt nu de testvluchten. Deze verlopen naar wens en het ziet ernaar uit dat deze optionele toevoeging aan het toestel zal worden goedgekeurd.
Het ganse systeem bestaat uit twee drijfcilinders (de zogenaamde ballonets), twee reddingsvlotten en een reddingspakket met een radio baken om de berging sneller te laten verlopen.
De drijvers kunnen de helikopter zowat 30 minuten drijvende houden. Gedurende deze periode kan de bemanning reddingsvlotten en het reddingspakket ontplooien en het toestel veilig verlaten.
Russian Helicopters wil de Ansat met het nieuwe drijfsysteem verkopen voor EMS in de offshore en voor SAR operaties. De bi-turbine helikopter kan naast EMS en SAT operaties worden ingezet als passagierstransport voor max. 8 personen of als transporthelikopter. De Ansat kan vliegen in temperaturen tussen -45° en +50°.