Heb je genoeg van al die afkortingen? Wij ook, dus even voor de goed orde:
- FARA, (Future Attack Reconnaissance Aircraft) het selectieprogramma van het Amerikaans leger is in 2018 door het Amerikaanse leger geïnitieerd om een opvolger te ontwikkelen voor de Bell OH-58 Kiowa verkenningshelikopter als onderdeel van het Future Vertical Lift programma. De Amerikanen hadden niet minder dan 2.200 OH-58 helikopters in dienst die moeten worden vervangen. Intussen heeft het programma twee mogelijke kandidaten geselecteerd, namelijk Sikorsky met haar Raider X en Bell met de 360 Invictus.
- FLRAA, (Future Long-Range Assault Aircraft) het selectieprogramma van het Amerikaans leger om de vervanger van de succesvolle Sikorsky UH-60 Black Hawk te vinden. De US Army. De US Army heeft 2.275 Black Hawk helikopters in dienst, die over de komende 4 decennia allemaal moeten worden vervangen. De keuze is intussen gevallen op de Bell V-280 Valor, een nieuwe tiltrotor.
- AAAA, (Army Aviation Mission Solutions Summit) in het Amerikaanse Nashville is militaire luchtvaartbeurs en een hoogmis voor de Amerikaanse militaire luchtvaart. De beurs is net achter de rug en eens te meer waren naast een resem aankondigingen van fabrikanten ook een aantal besprekingen en presentaties van legerprominenten over de toekomstige militaire helikopters en vliegtuigen.
Dit jaar was de keuze voor de Bell V-280 Valor in het FLRAA-programma het meest interessante onderwerp. Een keuze die over de komende decennia zowat $70 miljard omzet kan genereren voor Bell is 'hot', zeker ook omdat Sikorsky zijn voorstel als 'onacceptabel' gekwalificeerd zag wegens een gebrek aan details over bepaalde 'open' systemen. Open systemen zijn een absolute eis voor de next-gen helikopters.
Experten konden moeilijk begrijpen dat een bedrijf als Sikorsky een dergelijk belangrijk aspect niet afdoende heeft uitgewerkt in een zo belangrijk project waar 5 jaar aan is gewerkt. De onafhankelijke arbiter in deze, de GAO (U.S. Government Accountability Office), bevestigde de beslissing van de Army waarna Sikorsky besliste om zijn klacht tegen de beslissing van het leger niet verder te vervolgen.
Insiders begrepen dat Sikorsky niet verder wil bekvechten met het Amerikaans leger om zijn kandidatuur voor het FARA-programma niet onder een donker gesternte (een lopende rechtszaak) te moeten vervolgen. De beslissing in het FARA-programma zal door de vertraging van de testvluchten met het prototype (door late levering van de nieuwe GE Aviation turbine T901) waarschijnlijk in 2025 vallen. Sikorsky heeft met de Raider X een sterk toestel in het programma en iedereen denkt natuurlijk dat Sikorsky de gedoodverfde winnaar moet zijn van het programma omdat Bell het FLRAA-programma heeft gewonnen.
Een hooggeplaatste Amerikaanse generaal sprak dit gerucht categoriek tegen en zei dat ook FARA-toekenning volgens de regels van de overheidsaankopen zal verlopen en dat andere aankopen of werkgelegenheidsoverwegingen geen rol zullen spelen bij de keuze van het FARA-toestel. Maar een verlies in het FARA en het FLRAA-programma zou een zeer grote invloed hebben op de industriële capaciteit van Sikorsky. Maar ook hier zal GAO strikt kijken of het leger zich aan de vooropgestelde selectiecriteria zal houden.
We kijken de komende 24 maanden uit naar een strijd tussen Bell en Sikorsky. Bell heeft natuurlijk niets meer te verliezen, Sikorsky alles... En met een moederbedrijf als Lockheed-Martin mag Sikorsky ervan verzekerd zijn dat alle middelen zullen worden aangewend om Sikorsky als winnaar van het FARA-programma te zien worden.
Foto: Raider X © Sikorsky
Foto: 360 Invictus © Bell Helicopters