Bell is geselecteerd voor fase 1B van Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) Speed and Runway Independent Technologies (SPRINT) X-Plane-programma.
Het SPRINT-programma is bedoeld voor het ontwerpen, bouwen en vliegen van een X-Plane, een experimenteel toestel om nieuwe technologieën en geïntegreerde concepten te demonstreren die nodig zijn voor een transformationele combinatie van vliegsnelheid en runway onafhankelijkheid voor de volgende generatie luchtmobiliteitsplatforms. In fase 1A voerde Bell een conceptuele ontwerpbeoordeling uit en gaat nu voorlopige ontwerpen starten voor de SPRINT X.
“Bell is vereerd om geselecteerd te zijn voor de volgende fase van dit revolutionaire programma en klaar te zijn om het voorlopig ontwerp uit te voeren”, aldus Jason Hurst, executive vice president, Engineering, Bell. “We hebben onze initiële risicoreductie-inspanningen afgerond met onze sleetest-demonstratie op de luchtmachtbasis Holloman, en we kijken ernaar uit om op dit succes voort te bouwen met DARPA.”
Bell voltooide eind 2023 de risicoreductie-tests op de Holloman Air Force Base, waarbij de technologieën voor opvouwbare rotor, geïntegreerde voortstuwing en vluchtcontrole werden getoond. Bell bouwt voort op zijn investeringen in High-Speed Vertical Takeoff and Landing (HSVTOL)-technologie en eerdere X-plane-ervaring om de X-plane verder te ontwikkelen.
De HSVTOL-technologie van Bell combineert het zweefvermogen van een helikopter met de snelheid (400+ knopen = 740 km/u), het bereik en de overlevingskansen van straalvliegtuigen.
Bell ontwikkelt al meer dan 85 jaar verticale lifttechnologie met hoge snelheid en is pionier op het gebied van innovatieve VTOL-configuraties zoals de X-14, X-22, XV-3 en XV-15 voor NASA, het Amerikaanse landleger en de Amerikaanse luchtmacht. Het bouwt voort op zijn bewezen geschiedenis van snelle vluchten met de Bell X-1.