Tussen de huidige Poolse regering en Airbus Helicopters zal het niet snel meer goedkomen.
Bij het aantreden van de huidige Poolse regering werd het order van 50 Airbus Caracal (H225M) helikopters geannuleerd met de officiele reden dat de economische compensaties van Airbus ontoereikend waren om het order alsnog aan Airbus Helicopters te gunnen. Toenmalig Airbus CEO Tom Enders sprak dit tegen en stelde dat Airbus het absolute maximum aan compensaties had voorzien.
De rechtse conservatieve regering van Recht en Rechtvaardigheid kondigde reeds gedurende de verkiezingen aan dat het order moest gaan naar een Poolse onderneming. Airbus Helicopters heeft geen vestiging in Polen, terwijl zowel Sikorsky als Leonardo een eigen vestiging hebben on Polen. Uiteindelijk koos de regering voor de Sikorsky Black Hawk S-70i helikopters die door PZL Mielec (een onderneming van Sikorsky - Lockheed-Martin) in Polen zullen worden gebouwd. Voor deze gemiste deal zoekt Airbus een schadevergoeding.
Anno 2018 heeft de Poolse regering opnieuw een aanbesteding lopen om een aantal nieuwe helikopters aan te kopen voor de Poolse Marine. Ook Airbus Helicopters werd ook gevraagd om mee te dingen naar de bestelling. Zowel Airbus Helicopters als Leonardo hebben een voorstel ingediend. Maar Airbus Helicopters trekt zich nu terug uit deze aanbesteding omdat de compensatie's gevraagd door het Poolse ministerie van defensie het onmogelijk maken voor Airbus om het dossier verder te zetten.
Hoewel niet gespecificeerd in de tekst van Airbus vermoed men dat deze compensatie's gaan over tewerkstelling en kennisoverdracht. In tegenstelling tot Leonardo beschikt Airbus niet over een Poolse vestiging en kan zodoende deze compensatie's niet eenvoudig onderschrijven.
Leonardo is nu nog de enige overblijvende kanshebber voor deze order en kan deze toestellen bouwen in hun Poolse PZL Swidnik fabriek waar ondermeer de AW101 gebouwd wordt.
De nieuwe helikopters, die de Poolse Marine wil kopen, dienen voor anti-submarine warfare (ASW) en search-and-rescue (SAR). Ze moeten de Kaman SH-2G Super Seasprite helikopters vervangen. Ze zouden ook de oude Mil Mi-14 helikopters kunnen vervangen. Deze aanbesteding past in het groter plan om de uitrusting van het Poolse leger sterk te moderniseren en de budgetten hiervoor zijn door de regering reeds vrijgemaakt.
Foto (van de Kaman SH-2G Super Seasprite) copyright: Pools Ministerie van Defensie