Bezig met laden...

Logboek

Technische Univ Munchen maakt complexe deklandingen makkelijker

Technische Univ Munchen maakt complexe deklandingen makkelijker

Landen op het dek van een schip in slechte zichtbaarheid is een uitdaging zelfs voor de meest ervaren piloot. 

Onderzoekers van de Technische Universiteit München (TUM) hebben een hulpsysteem ontwikkeld dat cruciale informatie toont op het vizier van de helm van de piloot. Het systeem laat zeer precieze landingen toe zelfs bij slechte zichtbaarheid.

Als een piloot moet landen op het dak van een schip heeft hij af te rekenen met vele factoren: een schip deint en rolt in de storm, golven en zeewater maken een heuse spray op de ramen van de cockpit en een laaghangend zwart wolkendek maakt de moeilijke situatie nog extra moeilijk. De helikopter moet een veilige afstand bewaren tot de structuren van het bewegende schip maar tegelijk moet de piloot dicht genoeg vliegen om voldoende ver op het dek te kunnen landen. In vele gevallen moet de piloot meer dan eens de landing inzetten.

De onderzoekers van de TUM hebben deze gevaarlijke situatie in een model gestopt met behulp van de heli-simulator van de leerstoel 'Helikopter Technology' van de universiteit. Zonder hulpmiddelen moet de piloot tijdens de landing zijn aandacht voortdurend wisselen tussen de instrumenten van de helikopter en het zicht op de positie van de helikopter en het bewegende schipdek. 

Het systeem welke de onderzoekers van de TUM hebben gebouwd maakt alle nodige informatie in het vizier beschikbaar zodat de piloot door zijn vizier zowel de instrumentendata als het schip kan zien. In samenwerking met ervaren piloten werd de juiste informatie gekozen welke beschikbaar moest zijn gedurende een veilige landing op een schip. 

Het vizier van de helm toont de kunstmatige horizon en een aantal parameters die de piloot nodig heeft tijdens de landing. De software kan ook het dek van het schip identificeren en het ideale landingspad tonen. Als de zichtbaarheid slecht is kan de piloot het ideale landingspad volgen in zijn vizier en toch veilig landen.

Vier militaire en burgerlijke testpiloten met veel ervaring in het landen op scheepsdekken in slechte weersomstandigheden hebben het systeem getest en goedgekeurd. Het zal nu verder worden getest in alle mogelijke scenario's en de resultaten zullen worden gebruikt om het systeem verder te optimaliseren. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *